Gent start met experiment ‘handenvrij shoppen’ | RetailDetail

Gent start met experiment ‘handenvrij shoppen’

Gent start met experiment ‘handenvrij shoppen’

Winkelen in een autoluwe binnenstad en enkele uren later je aankopen uit een veilig afgesloten kastje halen in de parkeergarage waar je eerder die dag je auto achterliet: in Gent geloven ze dat ‘handenvrij shoppen’ de winkels in de binnenstad kan redden.

Twee vliegen in één klap

Vanaf september kan je in de winkels van de Gentse Brabantdam (foto) naar hartenlust shoppen zonder dat je gepakt en gezakt terug naar je auto moet stappen: drie uur later haal je gewoon je pakjes op in de parking waar je auto staat. Daartoe komen in de parkeergarages Kouter, Center (Korte Meer), Zuid en Reep beveiligde kastjes die de klant kan openen met een QR-code op zijn smartphone, een nummercode of een sleuteltje (welke optie het wordt, is nog niet uitgemaakt).

 

Het idee moet de Gentse middenstand zuurstof geven, zo gelooft het stadsbestuur. Net als hun collega’s in andere steden kreunen ook de Gentse winkels onder de enorme opkomst van e-commerce. “We rollen dit systeem nu uit om het comfort van online shoppen, waarbij aankopen aan de deur worden geleverd, te combineren met de beleving van onze binnenstad”, zegt schepen van middenstand Christophe Peeters (Open VLD) in De Gentenaar.

 

Tegelijk biedt ‘handenvrij winkelen’ ook een oplossing voor een ander oud zeer in Gent: het fameuze circulatieplan: “We vragen om de auto wat verder te parkeren, maar in ruil hoeft u dan niet langer met al uw zakjes en boodschappen de tram op of naar de parking te stappen. Dat is een van de meest gehoorde klachten”, aldus nog de schepen.

 

Voor het experiment, waarvoor de komende twee jaar 170.000 euro is uitgetrokken, sloot het stadsbestuur een deal met de vzw ‘Lab van Troje’, de organisatie die ook achter de leefstraten zit. “Tegen februari wordt de eerste proef geëvalueerd. Is die evaluatie positief, dan willen we het handenvrije shoppen graag uitrollen voor het volledige gebied binnen de stadsring.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top