Gezichtsherkenning in opkomst binnen retail

Gezichtsherkenning in opkomst binnen retail
http://www.shutterstock.com/nl/pic-212485072/

Steeds meer retailers beginnen gebruik te maken van, of doen onderzoek naar, het gebruik van gezichtsherkenning in hun winkels. Voorlopig is de consument echter nog niet helemaal klaar om overal gevolgd te worden.

 

Aangepaste advertenties

Gezichtsherkenning kan door retailers gebruikt worden om de reclame of service in de winkels volledig aan te passen aan de noden van de klant. Zo kan de inhoud van de schermen in een winkel veranderd worden wanneer een bepaalde klant de winkel binnen stapt, maar ook het personeel kan op de hoogte gebracht worden van bijvoorbeeld een nakende verjaardag van een shopper.

 

Een deel van de technologie werd oorspronkelijk ontwikkeld voor gebruik door onder andere de politie, maar die wordt nu aangepast voor gebruik in de retailwereld. Eén van de redenen voor het gebruik van gezichtsherkenning is de concurrentie van de online wereld, waar advertenties die zijn aangepast aan de gebruiker momenteel al schering en inslag zijn. Met gezichtsherkenning kan dat systeem ook overgebracht worden naar de fysieke wereld.

 

Heel wat klanten zijn momenteel echter nog terughoudend over het gebruik van gezichtsherkenning binnen het retaillandschap. “Heel wat retailers zijn bang van de terugslag die zou ontstaan als ze ontdekt worden”, zegt Bryan Roberts van retailmarketig bedrijf TCC Global aan Bloomberg. “Je kan die data anoniem vergaren, maar zodra consumenten weten dat ze gevolgd worden door een winkelcentrum, zijn ze minder geneigd om nog terug te komen.”

 

Daarom dat retailers voorlopig nog redelijk stil zijn over het gebruik van gezichtsherkenning, maar het is geen geheim dat er in de nabije toekomst winkels gaan opduiken waar de technologie openlijk gebruikt wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top