RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeJyskTemu
  • Onderwerpen RetailDetail Night
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel op de RetailDetail Night: “Niet de verandering, maar de complexiteit bepaalt nu het tempo”

icon
Algemeen12 november, 2025

Samen met de retailwereld maakt professor Gino Van Ossel zich klaar voor de RetailDetail Night, waar hij zijn jaaroverzicht dit keer in een nieuw jasje stopt. “We weten intussen allemaal dat het moeilijk gaat. Dat hoeven we niet nog eens op te lijsten. Daarentegen: er liggen heel wat boeiende thema’s voor ons.”

Het speelveld is steeds ongelijker

Gino Van Ossel analyseert op de RetailDetail Night dit jaar vooral de uitdagingen en kansen die zich aandienen. “Tien jaar geleden ging het altijd over de snelheid van verandering, vooral gedreven door technologie. Daar is vandaag de complexiteit bijgekomen: het gaat niet alleen meer om technologie. Bovendien verlopen sommige evoluties eerder traag, en gaan andere razendsnel. Dat maakt het voor retailers moeilijk om koers te houden.”

Waar vroeger e-commerce de wereld op zijn kop zette, draait het nu om artificiële intelligentie. “Iedereen vraagt zich af wat AI zal betekenen voor retail,” zegt Van Ossel. “Maar het speelveld is ongelijk. Wanneer een reus als Ahold Delhaize iets ontwikkelt, kunnen ze dat wereldwijd uitrollen. Veel Belgische retailers zijn is heel klein in vergelijking met zulke giganten.”

TikTok-shopping en nieuwe concurrenten

Daarnaast duikt een nieuwe factor op: de geopolitieke context. “We evolueren van een bipolaire naar een multipolaire wereld, waarin elk continent meer op zichzelf terugplooit. Dat voel je ook in retail, via handelstarieven. Europese spelers reageren vaak veel te traag.”

Die mondiale verschuivingen creëren in snel tempo nieuwe Chinese concurrenten. “Het is haast niet te geloven dat Temu amper 2,5 jaar geleden in België is neergestreken,” zegt Van Ossel. “En binnenkort komt ook TikTok Shopping naar België. Dat toont hoe snel het landschap evolueert.”

“We leven in boeiende tijden”

Toch is groei zeker niet alleen aan Chinese disruptors voorbehouden. “Neem Jysk: die Deense keten doet het helemaal anders dan Ikea en is daar erg succesvol mee. Dat bewijst dat er nog altijd kansen zijn voor wie durft te vernieuwen.”

Wat brengt 2026? Van Ossel glimlacht. “Het wordt een moeilijk jaar, dat staat vast. Maar ik noem het liever uitdagend. We leven in boeiende tijden. Voor wie durft te investeren, te experimenteren en relevant te blijven in zijn markt — of dat nu West-Vlaanderen, Europa of de wereld is — liggen er nog altijd prachtige kansen. De sleutel is omgaan met de snelheid, de onzekerheid en de toegenomen complexiteit.”

Mis het jaaroverzicht van Gino Van Ossel op de RetailDetail Night op 20 november niet! Ontdek ook Wouter Kolk (ex-Ahold Delhaize), MediaMarkt (Olivier van den Bossche), Carrefour (Geoffroy Gersdorff), JBC (Anaïs Claes), Trendwolves (Tom Palmaerts) en vele anderen op de line-up.

Bestel hier je tickets voor de RetailDetail Night
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN