Google, Côte d'Or en Coca-Cola "sterkste merken" in België

Google, Côte d'Or en Coca-Cola "sterkste merken" in België

Google is het sterkste merk in België, gevolgd door Côte d'Or en Coca-Cola. Dat blijkt uit de BrandAsset Valuator 2012 van reclamegroep Young & Rubicam, een imago-onderzoek naar honderden merken bij 3.000 Belgen. Het was al van 2004 geleden dat er nog eens een soortgelijk klassement werd opgesteld voor de Belgische markt.

Nood aan leiderschap en traditie

De 10 sterkste merken in België
1. Google
2. Côte d'Or
3. Coca-Cola
4. Colruyt
5. Google Maps
6. IKEA
7. Windows
8. Microsoft
9. LEGO
10. Apple

Volgens het onderzoek heeft de consument anno 2013 behoefte aan intelligent leiderschap, een trend die sinds 2008 opkomt. Merken als Google, Google Maps en Windows worden gewaardeerd om de "intelligente innovaties die het leven van de Belg verrijken" en "de consument het idee geven slim bezig te zijn".

 

Tegelijk is er ook een duidelijke hang naar vertrouwde merken: "Merken die nuchterheid en vertrouwen uitstralen, doen het in deze tijden van crisis en financiële onzekerheid goed", klinkt het. Voorbeelden zijn Côte dOr (van 5 in 2004 naar 2 in 2012), Colruyt (blijven staan op 4), Lotus (van 71 naar 12), Leonidas (uit het niets op 14) en Jules Destrooper (van 63 naar 24)." Ook speelgoedmerk LEGO (op 9) past perfect in dit plaatje.

 

Opvallend: "Glamour en sensualiteit worden als merkwaarden minder belangrijk. Merken als Chanel, Moët & Chandon, Yves Saint Laurent, Dolce & Gabbana en Hugo Boss dalen in waardering."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top