Google, Côte d'Or en Coca-Cola "sterkste merken" in België

Google, Côte d'Or en Coca-Cola "sterkste merken" in België

Google is het sterkste merk in België, gevolgd door Côte d'Or en Coca-Cola. Dat blijkt uit de BrandAsset Valuator 2012 van reclamegroep Young & Rubicam, een imago-onderzoek naar honderden merken bij 3.000 Belgen. Het was al van 2004 geleden dat er nog eens een soortgelijk klassement werd opgesteld voor de Belgische markt.

Nood aan leiderschap en traditie

De 10 sterkste merken in België
1. Google
2. Côte d'Or
3. Coca-Cola
4. Colruyt
5. Google Maps
6. IKEA
7. Windows
8. Microsoft
9. LEGO
10. Apple

Volgens het onderzoek heeft de consument anno 2013 behoefte aan intelligent leiderschap, een trend die sinds 2008 opkomt. Merken als Google, Google Maps en Windows worden gewaardeerd om de "intelligente innovaties die het leven van de Belg verrijken" en "de consument het idee geven slim bezig te zijn".

 

Tegelijk is er ook een duidelijke hang naar vertrouwde merken: "Merken die nuchterheid en vertrouwen uitstralen, doen het in deze tijden van crisis en financiële onzekerheid goed", klinkt het. Voorbeelden zijn Côte dOr (van 5 in 2004 naar 2 in 2012), Colruyt (blijven staan op 4), Lotus (van 71 naar 12), Leonidas (uit het niets op 14) en Jules Destrooper (van 63 naar 24)." Ook speelgoedmerk LEGO (op 9) past perfect in dit plaatje.

 

Opvallend: "Glamour en sensualiteit worden als merkwaarden minder belangrijk. Merken als Chanel, Moët & Chandon, Yves Saint Laurent, Dolce & Gabbana en Hugo Boss dalen in waardering."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top