Google, Côte d'Or en Coca-Cola "sterkste merken" in België

Google, Côte d'Or en Coca-Cola "sterkste merken" in België

Google is het sterkste merk in België, gevolgd door Côte d'Or en Coca-Cola. Dat blijkt uit de BrandAsset Valuator 2012 van reclamegroep Young & Rubicam, een imago-onderzoek naar honderden merken bij 3.000 Belgen. Het was al van 2004 geleden dat er nog eens een soortgelijk klassement werd opgesteld voor de Belgische markt.

Nood aan leiderschap en traditie

De 10 sterkste merken in België
1. Google
2. Côte d'Or
3. Coca-Cola
4. Colruyt
5. Google Maps
6. IKEA
7. Windows
8. Microsoft
9. LEGO
10. Apple

Volgens het onderzoek heeft de consument anno 2013 behoefte aan intelligent leiderschap, een trend die sinds 2008 opkomt. Merken als Google, Google Maps en Windows worden gewaardeerd om de "intelligente innovaties die het leven van de Belg verrijken" en "de consument het idee geven slim bezig te zijn".

 

Tegelijk is er ook een duidelijke hang naar vertrouwde merken: "Merken die nuchterheid en vertrouwen uitstralen, doen het in deze tijden van crisis en financiële onzekerheid goed", klinkt het. Voorbeelden zijn Côte dOr (van 5 in 2004 naar 2 in 2012), Colruyt (blijven staan op 4), Lotus (van 71 naar 12), Leonidas (uit het niets op 14) en Jules Destrooper (van 63 naar 24)." Ook speelgoedmerk LEGO (op 9) past perfect in dit plaatje.

 

Opvallend: "Glamour en sensualiteit worden als merkwaarden minder belangrijk. Merken als Chanel, Moët & Chandon, Yves Saint Laurent, Dolce & Gabbana en Hugo Boss dalen in waardering."

Tags: