Google, Côte d'Or en Coca-Cola "sterkste merken" in België | RetailDetail

Google, Côte d'Or en Coca-Cola "sterkste merken" in België

Google, Côte d'Or en Coca-Cola "sterkste merken" in België

Google is het sterkste merk in België, gevolgd door Côte d'Or en Coca-Cola. Dat blijkt uit de BrandAsset Valuator 2012 van reclamegroep Young & Rubicam, een imago-onderzoek naar honderden merken bij 3.000 Belgen. Het was al van 2004 geleden dat er nog eens een soortgelijk klassement werd opgesteld voor de Belgische markt.

Nood aan leiderschap en traditie

De 10 sterkste merken in België
1. Google
2. Côte d'Or
3. Coca-Cola
4. Colruyt
5. Google Maps
6. IKEA
7. Windows
8. Microsoft
9. LEGO
10. Apple

Volgens het onderzoek heeft de consument anno 2013 behoefte aan intelligent leiderschap, een trend die sinds 2008 opkomt. Merken als Google, Google Maps en Windows worden gewaardeerd om de "intelligente innovaties die het leven van de Belg verrijken" en "de consument het idee geven slim bezig te zijn".

 

Tegelijk is er ook een duidelijke hang naar vertrouwde merken: "Merken die nuchterheid en vertrouwen uitstralen, doen het in deze tijden van crisis en financiële onzekerheid goed", klinkt het. Voorbeelden zijn Côte dOr (van 5 in 2004 naar 2 in 2012), Colruyt (blijven staan op 4), Lotus (van 71 naar 12), Leonidas (uit het niets op 14) en Jules Destrooper (van 63 naar 24)." Ook speelgoedmerk LEGO (op 9) past perfect in dit plaatje.

 

Opvallend: "Glamour en sensualiteit worden als merkwaarden minder belangrijk. Merken als Chanel, Moët & Chandon, Yves Saint Laurent, Dolce & Gabbana en Hugo Boss dalen in waardering."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.