Google dan toch in beroep tegen Europese boete

Google dan toch in beroep tegen Europese boete
Shutterstock

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

2,42 miljard euro

Google kreeg in juni van dit jaar een boete van maar liefst 2,42 miljard euro opgelegd door de Europese Commissie. Dat was het gevolg van de manier waarop het zijn online shoppingdienst Google Shopping bevoordeelde ten opzichte van de concurrentie.

 

Nadat Google eerder had aangegeven de nodige veranderingen door te voeren en de zaak zo afgehandeld leek, besluit het internetbedrijf nu toch om in beroep te gaan. Dat heeft het Europees Hof van Justitie bevestigd.

 

Mogelijk is die beslissing het gevolg van een uitspraak in een andere zaak. Intel kreeg in 2009 ook een boete van 1 miljard euro van Europa, omdat zijn positie misbruikt zou hebben op de markt voor microprocessoren. Het Hof van Justitie heeft die zaak nu teruggestuurd naar een lagere instantie, omdat die in het verleden niet alle argumenten van Intel goed zou hebben geanalyseerd. De kans bestaat dat Google op een gelijkaardige uitspraak hoopt.

 

Momenteel loopt er nog een andere zaak tegen Google rond het mobiele besturingssysteem Android. Daarbij zou Google fabrikanten verplichten om bepaalde apps te installeren op smartphones of tablets.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Beleef de retailtoekomst op Paris Retail Week

12/09/2017

(Publireportage) Retailtrends spotten, dat doe je van 19 tot 21 september tijdens Paris Retail Week. Een vakbeurs, netwerkevent en vooral ook kennishub met meer dan 200 vrij toegankelijke conferenties, keynotes, infosessies en workshops.

Back to top