Google en Microsoft voldoen niet aan verwachtingen | RetailDetail

Google en Microsoft voldoen niet aan verwachtingen

Google en Microsoft voldoen niet aan verwachtingen

In hun eerste kwartaal hebben zowel Alphabet (het moederbedrijf van Google) als Microsoft niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Vooral Microsoft kreeg een flinke tik, met een fors lagere winst dan een jaar eerder.

Aandeelhouders Google niet tevreden

Bij Alphabet steeg de omzet wel met 17% naar 20,6 miljard dollar (18,3 miljard euro) en ook de nettowinst steeg van 3,5 naar 4,2 miljard dollar (3,7 miljard euro). De advertentie-inkomsten van Google gingen er met 17% op vooruit en de winst van de zoekmachine steeg met 21%. Langs de andere kant maakte Alphabet wel een verlies van 802 miljoen dollar (710 miljoen euro) in de divisie waarin het projecten als zelfrijdende auto’s en slimme thermostaten ontwikkelt.

 

Ondanks de omzet- en winststijging waren de aandeelhouders van Alphabet niet tevreden, want het aandeel zakte na de bekendmaking van de cijfers met vijf procent op de aandelenbeurs.

 

Microsoft ziet omzet en winst dalen

Bij Microsoft waren de cijfers minder positief: daar daalde de omzet van 21,7 naar 20,53 miljard dollar (18,2 miljard euro). De winst daalde bovendien met ongeveer een kwart naar 3,76 miljard dollar (3,3 miljard euro).

 

Microsoft slaagde er wel in om de omzet in zijn cloud-activiteiten met 3% de hoogte in te jagen, maar dat was niet voldoende om de mindere verkoop van pc’s goed te maken. Ook de nieuwe versie van Windows deed het veel slechter dan verwacht. Microsoft schreef de lagere winst bovendien toe aan een hoger dan verwachte belastingdruk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.