Google en Microsoft voldoen niet aan verwachtingen | RetailDetail

Google en Microsoft voldoen niet aan verwachtingen

Google en Microsoft voldoen niet aan verwachtingen

In hun eerste kwartaal hebben zowel Alphabet (het moederbedrijf van Google) als Microsoft niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Vooral Microsoft kreeg een flinke tik, met een fors lagere winst dan een jaar eerder.

Aandeelhouders Google niet tevreden

Bij Alphabet steeg de omzet wel met 17% naar 20,6 miljard dollar (18,3 miljard euro) en ook de nettowinst steeg van 3,5 naar 4,2 miljard dollar (3,7 miljard euro). De advertentie-inkomsten van Google gingen er met 17% op vooruit en de winst van de zoekmachine steeg met 21%. Langs de andere kant maakte Alphabet wel een verlies van 802 miljoen dollar (710 miljoen euro) in de divisie waarin het projecten als zelfrijdende auto’s en slimme thermostaten ontwikkelt.

 

Ondanks de omzet- en winststijging waren de aandeelhouders van Alphabet niet tevreden, want het aandeel zakte na de bekendmaking van de cijfers met vijf procent op de aandelenbeurs.

 

Microsoft ziet omzet en winst dalen

Bij Microsoft waren de cijfers minder positief: daar daalde de omzet van 21,7 naar 20,53 miljard dollar (18,2 miljard euro). De winst daalde bovendien met ongeveer een kwart naar 3,76 miljard dollar (3,3 miljard euro).

 

Microsoft slaagde er wel in om de omzet in zijn cloud-activiteiten met 3% de hoogte in te jagen, maar dat was niet voldoende om de mindere verkoop van pc’s goed te maken. Ook de nieuwe versie van Windows deed het veel slechter dan verwacht. Microsoft schreef de lagere winst bovendien toe aan een hoger dan verwachte belastingdruk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.