Google en Microsoft voldoen niet aan verwachtingen

Google en Microsoft voldoen niet aan verwachtingen

In hun eerste kwartaal hebben zowel Alphabet (het moederbedrijf van Google) als Microsoft niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Vooral Microsoft kreeg een flinke tik, met een fors lagere winst dan een jaar eerder.

Aandeelhouders Google niet tevreden

Bij Alphabet steeg de omzet wel met 17% naar 20,6 miljard dollar (18,3 miljard euro) en ook de nettowinst steeg van 3,5 naar 4,2 miljard dollar (3,7 miljard euro). De advertentie-inkomsten van Google gingen er met 17% op vooruit en de winst van de zoekmachine steeg met 21%. Langs de andere kant maakte Alphabet wel een verlies van 802 miljoen dollar (710 miljoen euro) in de divisie waarin het projecten als zelfrijdende auto’s en slimme thermostaten ontwikkelt.

 

Ondanks de omzet- en winststijging waren de aandeelhouders van Alphabet niet tevreden, want het aandeel zakte na de bekendmaking van de cijfers met vijf procent op de aandelenbeurs.

 

Microsoft ziet omzet en winst dalen

Bij Microsoft waren de cijfers minder positief: daar daalde de omzet van 21,7 naar 20,53 miljard dollar (18,2 miljard euro). De winst daalde bovendien met ongeveer een kwart naar 3,76 miljard dollar (3,3 miljard euro).

 

Microsoft slaagde er wel in om de omzet in zijn cloud-activiteiten met 3% de hoogte in te jagen, maar dat was niet voldoende om de mindere verkoop van pc’s goed te maken. Ook de nieuwe versie van Windows deed het veel slechter dan verwacht. Microsoft schreef de lagere winst bovendien toe aan een hoger dan verwachte belastingdruk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top