Google en Microsoft voldoen niet aan verwachtingen | RetailDetail

Google en Microsoft voldoen niet aan verwachtingen

Google en Microsoft voldoen niet aan verwachtingen

In hun eerste kwartaal hebben zowel Alphabet (het moederbedrijf van Google) als Microsoft niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Vooral Microsoft kreeg een flinke tik, met een fors lagere winst dan een jaar eerder.

Aandeelhouders Google niet tevreden

Bij Alphabet steeg de omzet wel met 17% naar 20,6 miljard dollar (18,3 miljard euro) en ook de nettowinst steeg van 3,5 naar 4,2 miljard dollar (3,7 miljard euro). De advertentie-inkomsten van Google gingen er met 17% op vooruit en de winst van de zoekmachine steeg met 21%. Langs de andere kant maakte Alphabet wel een verlies van 802 miljoen dollar (710 miljoen euro) in de divisie waarin het projecten als zelfrijdende auto’s en slimme thermostaten ontwikkelt.

 

Ondanks de omzet- en winststijging waren de aandeelhouders van Alphabet niet tevreden, want het aandeel zakte na de bekendmaking van de cijfers met vijf procent op de aandelenbeurs.

 

Microsoft ziet omzet en winst dalen

Bij Microsoft waren de cijfers minder positief: daar daalde de omzet van 21,7 naar 20,53 miljard dollar (18,2 miljard euro). De winst daalde bovendien met ongeveer een kwart naar 3,76 miljard dollar (3,3 miljard euro).

 

Microsoft slaagde er wel in om de omzet in zijn cloud-activiteiten met 3% de hoogte in te jagen, maar dat was niet voldoende om de mindere verkoop van pc’s goed te maken. Ook de nieuwe versie van Windows deed het veel slechter dan verwacht. Microsoft schreef de lagere winst bovendien toe aan een hoger dan verwachte belastingdruk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Back to top