Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com | RetailDetail

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com
Shutterstock.com

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

 

E-commercegigant

Na het recente partnership met Carrefour zet Google nieuwe stappen in de retailwereld, met een participatie van 550 miljoen dollar of bijna 1% in het Chinese internetplatform JD.com, de grote rivaal van Alibaba. Andere aandeelhouders van JD.com zijn het Amerikaanse Walmart en het Chinese Tencent, dat eerder dit jaar ook al met Carrefour in zee ging.  

 

JD.com is een van de snelst groeiende e-commercebedrijven in China: in 2017 behaalde de onderneming een omzet van 46,4 miljard euro, een groei met meer dan 40% in vergelijking met het jaar voordien. De e-commercegigant heeft een performant internetplatform, maar investeert daarnaast ook sterk in fysieke winkels. Zo opende het in Peking de hightech supermarkt 7Fresh, een directe concurrent voor Alibaba’s Hema supermarkten. Ook wil het bedrijf een keten van volautomatische gemakswinkels openen en zet het zwaar in op kleine buurtwinkels die worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Daarvan wil het op termijn zelfs een miljoen vestigingen hebben in China.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.