Google lanceert gepersonaliseerd warenhuis

Google is steeds meer een online warenhuis op zich: in de Verenigde Staten heeft het de nieuwe versie van Google Shopping gelanceerd, met rechtstreekse check-out en sterke personalisatie.

 

Geïnspireerd door je onlinegedrag

Je hoeft niet eens meer verder te klikken dan Google om in de Verenigde Staten te shoppen: na een jaar testen heeft de zoekmachine er namelijk de vernieuwde versie van Google Shopping uitgerold. Daar kunnen shoppers voortaan een volledig gepersonaliseerd winkelcentrum vinden, inclusief video’s en reviews, net zoals ze dat bij Amazon zouden vinden.

 

Wie inlogt met zijn Google-account krijgt een overzicht van categorieën te zien, maar er zijn ook meteen vakken met ‘aangeraden’ producten, getiteld "Picks for you" (Keuzes voor jou) en "Inspired by your Google activity" (Geïnspireerd door je activiteit op Google). Fysieke winkels in de buurt worden eveneens getoond, soms met de mogelijkheid om hun voorraden te doorzoeken.

 

Kopen bij Google

Ook het zoeken naar producten is sterk gepersonaliseerd: de resultaten worden gesorteerd en vallen te filteren op eigenschappen zoals prijs, merk of ‘deals’. De Google Shopping-pagina is zelfs voorzien van een eigen winkelkar, zodat onlineshoppers hun aankopen samen kunnen bundelen en afrekenen. 

 

Voor sommige producten hoeven gebruikers de Google-pagina immers niet meer te verlaten: items met het label ‘Buy with Google’ kunnen rechtstreeks bij Google worden gekocht. De zoekmachine staat dan ook garant voor de retours en de klantendienst. Verzending door Google Express is eveneens op komst, laat de blog 9to5Google weten.

 

Nog dit jaar zou de nieuwe Google Shopping naar andere regio’s worden uitgerold. De versie werd al getest in India en Frankrijk, maar in de Benelux is de dienst nog niet beschikbaar.