Google past Google Shopping aan na forse boete

Google past Google Shopping aan na forse boete
Shutterstock

Google heeft aangekondigd dat het zijn zoeksystemen gaat aanpassen, waardoor de resultaten van Google Shopping niet langer voorrang krijgen op de concurrentie. Het heeft nog tot eind september om de daad bij het woord te voegen.

Onderzoek nog niet afgerond

Google kreeg in juni een recordboete van de Europese Commissie van 2,42 miljard euro, omdat het zijn bevoorrechte positie gebruikte om de eigen producten en diensten voor te trekken. Daarbij kregen gebruikers eerst resultaten te zien van Google Shopping wanneer ze zochten naar producten en pas daarna die van de concurrentie.

 

Daarop kreeg Alphabet, het moederbedrijf van Google, tot eind augustus om met een oplossing op de proppen te komen en moet die voor 28 september in werking zijn. Net voor het verstrijken van de deadline heeft Google nu aan de Europese Commissie laten verstaan dat het de nodige aanpassingen zal doen. Dat schrijft Business Insider.

 

Daarmee is de zaak tegen Google bij de Europese Unie nog niet volledig afgerond, want er wordt ook nog onderzoek gedaan naar mogelijk illegale praktijken rond advertenties en met het mobiele besturingssysteem Android. De zaak tegen Google werd zeven jaar geleden opgestart en drie keer probeerde het bedrijf om tot een minnelijke schikking te komen met Europa, maar het slaagde daar nooit in, wat in juni dus leidde tot een recordboete.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top