Google past Google Shopping aan na forse boeten | RetailDetail

Google past Google Shopping aan na forse boete

Google past Google Shopping aan na forse boete
Shutterstock

Google heeft aangekondigd dat het zijn zoeksystemen gaat aanpassen, waardoor de resultaten van Google Shopping niet langer voorrang krijgen op de concurrentie. Het heeft nog tot eind september om de daad bij het woord te voegen.

Onderzoek nog niet afgerond

Google kreeg in juni een recordboete van de Europese Commissie van 2,42 miljard euro, omdat het zijn bevoorrechte positie gebruikte om de eigen producten en diensten voor te trekken. Daarbij kregen gebruikers eerst resultaten te zien van Google Shopping wanneer ze zochten naar producten en pas daarna die van de concurrentie.

 

Daarop kreeg Alphabet, het moederbedrijf van Google, tot eind augustus om met een oplossing op de proppen te komen en moet die voor 28 september in werking zijn. Net voor het verstrijken van de deadline heeft Google nu aan de Europese Commissie laten verstaan dat het de nodige aanpassingen zal doen. Dat schrijft Business Insider.

 

Daarmee is de zaak tegen Google bij de Europese Unie nog niet volledig afgerond, want er wordt ook nog onderzoek gedaan naar mogelijk illegale praktijken rond advertenties en met het mobiele besturingssysteem Android. De zaak tegen Google werd zeven jaar geleden opgestart en drie keer probeerde het bedrijf om tot een minnelijke schikking te komen met Europa, maar het slaagde daar nooit in, wat in juni dus leidde tot een recordboete.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.