Google past Shopping aan om te voldoen aan regels Europa | RetailDetail

Google past Shopping aan om te voldoen aan regels Europa

Google past Shopping aan om te voldoen aan regels Europa
Shutterstock

Google gaat een alleenstaande versie van Google Shopping creëren en die laten opbieden tegen de concurrentie om de beste advertentieplekken in Google te bekleden. Zo wil het voldoen aan de regels van de Europese Unie.

Machtspositie

Google moet tegen donderdag een oplossing aanbieden voor de problemen die onlangs door de Europese Unie werden aangekaart en waarvoor het internetbedrijf een recordboete kreeg. Het moet daarbij vooral aantonen dat het zijn concurrenten op een gelijkwaardige manier behandelt en dat het zichzelf geen voordelen toe-eigent vanwege de machtspositie die het bekleedt.

 

In de toekomst zal Google Shopping daarom als een losstaand deel van Google functioneren, waarbij het de eigen omzet moet aanwenden om advertenties aan te kopen. Dat zeggen bronnen dicht bij de zaak aan Bloomberg.

 

Extra boetes

Daarbij zal Google in de toekomst bovenaan tien plekken voorzien waar producten kunnen worden getoond. Die plaatsen worden dan verkocht aan de hoogste bieder, waardoor ook de concurrentie van Google een eerlijke kans krijgt om ze te bemachtigen. Ook Google Shopping kan op die plekken bieden. Om niet het idee te wekken dat Google zijn Shopping-kanaal extra geld toestopt, zal het daarom voortaan als aparte divisie met een eigen budget werken.

 

Google was genoodzaakt om de veranderingen door te voeren, omdat de Europese Unie dreigde met extra boetes als Google niet de nodige aanpassingen doorvoerde en gebruikers de mogelijkheid gaf om ook in contact te komen met de concurrentie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.