Google past Shopping aan om te voldoen aan regels Europa | RetailDetail

Google past Shopping aan om te voldoen aan regels Europa

Google past Shopping aan om te voldoen aan regels Europa
Shutterstock

Google gaat een alleenstaande versie van Google Shopping creëren en die laten opbieden tegen de concurrentie om de beste advertentieplekken in Google te bekleden. Zo wil het voldoen aan de regels van de Europese Unie.

Machtspositie

Google moet tegen donderdag een oplossing aanbieden voor de problemen die onlangs door de Europese Unie werden aangekaart en waarvoor het internetbedrijf een recordboete kreeg. Het moet daarbij vooral aantonen dat het zijn concurrenten op een gelijkwaardige manier behandelt en dat het zichzelf geen voordelen toe-eigent vanwege de machtspositie die het bekleedt.

 

In de toekomst zal Google Shopping daarom als een losstaand deel van Google functioneren, waarbij het de eigen omzet moet aanwenden om advertenties aan te kopen. Dat zeggen bronnen dicht bij de zaak aan Bloomberg.

 

Extra boetes

Daarbij zal Google in de toekomst bovenaan tien plekken voorzien waar producten kunnen worden getoond. Die plaatsen worden dan verkocht aan de hoogste bieder, waardoor ook de concurrentie van Google een eerlijke kans krijgt om ze te bemachtigen. Ook Google Shopping kan op die plekken bieden. Om niet het idee te wekken dat Google zijn Shopping-kanaal extra geld toestopt, zal het daarom voortaan als aparte divisie met een eigen budget werken.

 

Google was genoodzaakt om de veranderingen door te voeren, omdat de Europese Unie dreigde met extra boetes als Google niet de nodige aanpassingen doorvoerde en gebruikers de mogelijkheid gaf om ook in contact te komen met de concurrentie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.