GrandVision groeit met bijna 4 procent in voorbije kwartaal | RetailDetail

GrandVision groeit met bijna 4% in voorbije kwartaal

GrandVision groeit met bijna 4% in voorbije kwartaal
Shutterstock

In het derde kwartaal is de omzet van optiekgroep GrandVision met 3,9% gegroeid naar 858 miljoen euro. Op vergelijkbare basis bleef er van die omzetstijging nog steeds 3,1% over en ook de winst groeide.

Tegenvaller in VS, sterke prestatie in Frankrijk

Daarmee groeide GrandVision in het derde kwartaal iets sneller dan in het tweede kwartaal van het jaar. Over de drie kwartalen heen was er een omzetgroei van 3,3% en een vergelijkbare groei van 2,6%. Het aantal winkels groeide dan weer door van 6.516 naar 6.709 filialen.

 

In de Verenigde Staten blijft de winst wel langer uit dan verwacht, vooral vanwege de impact van het slechte weer in de regio. In de G4 (waartoe ook de Benelux behoort) groeide de omzet met 3%, maar op vergelijkbare basis was er slechts een groei van 1,8%. Die omzetstijging werd wel gedrukt door de negatieve impact van het Britse pond: voor wisselkoerseffecten steeg de omzet bij de G4 met 4,1%. Vooral in Frankrijk presteerde GrandVision sterk, ondanks een markt die er met 2,1% op achteruit ging in de eerste negen maanden van het jaar.

 

Voor het vierde kwartaal waarschuwt GrandVision nu al voor zwakkere cijfers, omdat het aantal verkoopdagen lager ligt dan een jaar eerder. Dat heeft te maken met de timing van de kerstdagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.