GrandVision kent tragere groei | RetailDetail

GrandVision kent tragere groei

GrandVision kent tragere groei
Shutterstock

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar 2017 is optiekgroep GrandVision met 6,1% gegroeid. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een kleine daling, ten gevolge van de slechte timing van de kerstvakantie.

 

Vergelijkbare omzetdaling

In het vierde kwartaal was er een organische omzetgroei van 1,6%, maar op vergelijkbare basis was er wel een terugval van 0,8%. De groep wijt die daling aan een lager aantal verkoopdagen in het vierde kwartaal en een slechte timing van de kerstvakantie. Dat er toch nog sprake was van een omzetgroei van 6,1% is voornamelijk te danken aan overnames.

 

De daling op vergelijkbare basis was te wijten aan het ‘Other Europe’-segment binnen GrandVision. Het bedrijf wijst hier ook naar een sterke vergelijkingsbasis in 2016. Zowel bij de vier belangrijkste markten (waaronder de Benelux) als op de Amerikaanse en Aziatische markten was er sprake van een vergelijkbare groei ten opzichte van een jaar eerder.

 

Over het volledige boekjaar heen was er een groei met 4%, een organische groei van 3,5% en een vergelijkbare groei van 1,8%. GrandVision opende in 2017 meer dan 250 nieuwe winkels en nam daarnaast Visilab in Zwitserland en Tesco Opticians in het Verenigd Koninkrijk over, waardoor het hele netwerk nu 7.001 vestigingen telt.

 

De volledige resultaten van 2017 worden bekendgemaakt op 28 februari.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.