GrandVision weet winst stevig op te krikken

GrandVision weet winst stevig op te krikken

Optiekgroep GrandVision heeft in 2015 zowel zijn omzet als zijn nettowinst stevig de hoogte in kunnen duwen. Het moederbedrijf van onder andere Pearle en Eye Wish wist zo te profiteren van enkele overnames.

Grootste groei bij nieuwe markten

De omzet steeg in 2015 met bijna 14% naar 3,2 miljard euro. Nog opvallender was de stijging van de nettowinst: die kwam in 2015 uit op 231 miljoen euro, terwijl die een jaar eerder slechts 175 miljoen euro was. Daarmee doet GrandVision het ook iets beter dan de verwachtingen van analisten, die een nettowinst van 222 miljoen euro hadden voorspeld. Zonder overnames en wisselkoerseffecten kon het optiekbedrijf nog steeds een mooie omzetstijging van 5% voorleggen.

 

Bij de G4, de vier belangrijkste landen voor GrandVision die goed zijn voor 60% van de omzet, was er sprake van een omzetstijging van 8,6% naar bijna twee miljard euro. De G4 bestaat uit Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De grootste groei van GrandVision is te vinden binnen de nieuwe markten: zo steeg de omzet bij de andere Europese landen met meer dan 20%, terwijl de omzet in Latijns-Amerika en Azië met 33,6% de hoogte in ging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

Back to top