GrandVision kan mooie groei voorleggen in eerste kwartaal | RetailDetail

GrandVision ziet mooie groei in eerste kwartaal

GrandVision ziet mooie groei in eerste kwartaal
Shutterstock

In het eerste kwartaal van 2017 heeft GrandVision, moederbedrijf van ketens als Pearle en Eye Wish Opticiens, zijn omzet met meer dan 5% zien groeien. Ook op vergelijkbare basis was er een mooie vooruitgang.

Daling in Verenigd Koninkrijk

De omzet van GrandVision kwam dankzij een groei van 5,2% in het eerste kwartaal uit op 845 miljoen euro, waar op vergelijkbare basis nog 4,1% van overbleef. GrandVision had vorig jaar wel een zwak eerste kwartaal, wat de positieve cijfers voor een deel verklaart.

 

In de vier belangrijkste markten voor GrandVision groeide het bedrijf met 0,7%, maar zonder wisselkoerseffecten zou de groei 3,1% geweest zijn. Ssterke prestaties in Duitsland en Oostenrijk werden grotendeels teniet gedaan door de lage positie van het pond, die ervoor zorgde dat de Britse omzet met 2,3% daalde. In de rest van Europa was er dan weer sprake van een opmars van 9,9%, in Noord- en Zuid-Amerika en Azië werd er zelfs een vooruitgang van 15,2% geboekt.

 

Het aangepaste brutobedrijfsresultaat steeg dan weer met 10,7% naar 136 miljoen euro, terwijl ook de brutomarge groeide van 15,3 naar 16,1%.

 

Naast de financiële cijfers heeft GrandVision ook bekend gemaakt dat CEO Theo Kiesselbach volgend jaar zijn functie zal neerleggen omwille van persoonlijke redenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.