GrandVision kan mooie groei voorleggen in eerste kwartaal | RetailDetail

GrandVision ziet mooie groei in eerste kwartaal

GrandVision ziet mooie groei in eerste kwartaal
Shutterstock

In het eerste kwartaal van 2017 heeft GrandVision, moederbedrijf van ketens als Pearle en Eye Wish Opticiens, zijn omzet met meer dan 5% zien groeien. Ook op vergelijkbare basis was er een mooie vooruitgang.

Daling in Verenigd Koninkrijk

De omzet van GrandVision kwam dankzij een groei van 5,2% in het eerste kwartaal uit op 845 miljoen euro, waar op vergelijkbare basis nog 4,1% van overbleef. GrandVision had vorig jaar wel een zwak eerste kwartaal, wat de positieve cijfers voor een deel verklaart.

 

In de vier belangrijkste markten voor GrandVision groeide het bedrijf met 0,7%, maar zonder wisselkoerseffecten zou de groei 3,1% geweest zijn. Ssterke prestaties in Duitsland en Oostenrijk werden grotendeels teniet gedaan door de lage positie van het pond, die ervoor zorgde dat de Britse omzet met 2,3% daalde. In de rest van Europa was er dan weer sprake van een opmars van 9,9%, in Noord- en Zuid-Amerika en Azië werd er zelfs een vooruitgang van 15,2% geboekt.

 

Het aangepaste brutobedrijfsresultaat steeg dan weer met 10,7% naar 136 miljoen euro, terwijl ook de brutomarge groeide van 15,3 naar 16,1%.

 

Naast de financiële cijfers heeft GrandVision ook bekend gemaakt dat CEO Theo Kiesselbach volgend jaar zijn functie zal neerleggen omwille van persoonlijke redenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).