GrandVision ziet omzet stijgen in eerste helft 2016

GrandVision ziet omzet stijgen in eerste helft 2016

GrandVision ziet omzet stijgen in eerste helft 2016

De omzet van GrandVision, het moederbedrijf van onder andere optiekketen Pearle, heeft in de eerste helft van het jaar zowel een hogere omzet als een hogere nettowinst weten te behalen. De resultaten waren ook beter dan de verwachtingen.

 

Hogere nettowinst

In het tweede kwartaal haalde GrandVision een omzet van 867 miljoen euro. Dat is een stijging van 4,8 procent ten opzichte van een jaar geleden. Bij constante wisselkoersen was er zelfs sprake van een groei van 8,4 procent. Ook op vergelijkbare basis was er een omzetstijging van 3,6 procent.

 

Over de eerste twee kwartalen heen steeg de omzet met 3,7 procent naar 1,67 miljard euro. De nettowinst kwam zo uit op 127 miljoen euro. Dat is 7,3 procent meer dan een jaar geleden, toen in de eerste zes maanden van het jaar de nettowinst uitkwam op 118 miljoen euro.

 

Grote groei in Amerika en Azie

De groep wist in elke regio groei op te tekenen. In de regio G4, de vier belangrijkste markten voor het bedrijf, steeg de omzet met 2,5 procent in het eerste halfjaar, terwijl in de rest van Europa sprake was van een groei van 1,3 procent.

 

De grootste groei kwam er echter in de regio Americas & Asia, waar de omzet de voorbije zes maanden steeg met 21,1 procent. Bij gelijke wisselkoersen was dat zelfs 38 procent. Ook de vergelijkbare groei ging in die regio omhoog met 9,2 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.