GrandVision ziet omzet stijgen in eerste helft 2016

GrandVision ziet omzet stijgen in eerste helft 2016

GrandVision ziet omzet stijgen in eerste helft 2016

De omzet van GrandVision, het moederbedrijf van onder andere optiekketen Pearle, heeft in de eerste helft van het jaar zowel een hogere omzet als een hogere nettowinst weten te behalen. De resultaten waren ook beter dan de verwachtingen.

 

Hogere nettowinst

In het tweede kwartaal haalde GrandVision een omzet van 867 miljoen euro. Dat is een stijging van 4,8 procent ten opzichte van een jaar geleden. Bij constante wisselkoersen was er zelfs sprake van een groei van 8,4 procent. Ook op vergelijkbare basis was er een omzetstijging van 3,6 procent.

 

Over de eerste twee kwartalen heen steeg de omzet met 3,7 procent naar 1,67 miljard euro. De nettowinst kwam zo uit op 127 miljoen euro. Dat is 7,3 procent meer dan een jaar geleden, toen in de eerste zes maanden van het jaar de nettowinst uitkwam op 118 miljoen euro.

 

Grote groei in Amerika en Azie

De groep wist in elke regio groei op te tekenen. In de regio G4, de vier belangrijkste markten voor het bedrijf, steeg de omzet met 2,5 procent in het eerste halfjaar, terwijl in de rest van Europa sprake was van een groei van 1,3 procent.

 

De grootste groei kwam er echter in de regio Americas & Asia, waar de omzet de voorbije zes maanden steeg met 21,1 procent. Bij gelijke wisselkoersen was dat zelfs 38 procent. Ook de vergelijkbare groei ging in die regio omhoog met 9,2 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).