GrandVision ziet omzet stijgen in eerste helft 2016

GrandVision ziet omzet stijgen in eerste helft 2016

De omzet van GrandVision, het moederbedrijf van onder andere optiekketen Pearle, heeft in de eerste helft van het jaar zowel een hogere omzet als een hogere nettowinst weten te behalen. De resultaten waren ook beter dan de verwachtingen.

 

Hogere nettowinst

In het tweede kwartaal haalde GrandVision een omzet van 867 miljoen euro. Dat is een stijging van 4,8 procent ten opzichte van een jaar geleden. Bij constante wisselkoersen was er zelfs sprake van een groei van 8,4 procent. Ook op vergelijkbare basis was er een omzetstijging van 3,6 procent.

 

Over de eerste twee kwartalen heen steeg de omzet met 3,7 procent naar 1,67 miljard euro. De nettowinst kwam zo uit op 127 miljoen euro. Dat is 7,3 procent meer dan een jaar geleden, toen in de eerste zes maanden van het jaar de nettowinst uitkwam op 118 miljoen euro.

 

Grote groei in Amerika en Azie

De groep wist in elke regio groei op te tekenen. In de regio G4, de vier belangrijkste markten voor het bedrijf, steeg de omzet met 2,5 procent in het eerste halfjaar, terwijl in de rest van Europa sprake was van een groei van 1,3 procent.

 

De grootste groei kwam er echter in de regio Americas & Asia, waar de omzet de voorbije zes maanden steeg met 21,1 procent. Bij gelijke wisselkoersen was dat zelfs 38 procent. Ook de vergelijkbare groei ging in die regio omhoog met 9,2 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top