Groen licht voor “mystery shoppen” | RetailDetail

Groen licht voor “mystery shoppen”

Groen licht voor “mystery shoppen”
Shutterstock.com

De Commissie Bedrijfsleven keurde zopas een wetsontwerp goed dat “mystery shoppen” mogelijk maakt. Winkeliers vrezen in het nauw gedreven te worden door controleurs, die zich voordoen als een gewone klant. Unizo vraagt dan ook dringend overleg.

 

“Geen normale consument”

Ambtenaren van de Economische Inspectie mogen zich in de toekomst voordoen als gewone consument om controles uit te voeren in winkels. De Commissie Bedrijfsleven keurde daarover zopas een wetsontwerp goed. Een Koninklijk Besluit moet nog bepalen voor welk soort inbreuken de Inspectie mystery shoppers mag inzetten.

 

Ondernemersorganisatie Unizo, die geen voorstander is van deze manier van controleren, vraagt alvast overleg met de minister van Economie, Kris Peeters (CD&V). “Een mystery shopper is geen normale consument. De vragen die ze zullen stellen hebben net als bedoeling om de handelaar in het nauw te drijven”, zegt topman Karel Van Eetvelt.

 

De ondernemersorganisatie wijst bovendien op de enorm complexe regelgeving. “Voor juristen is het al een kluwen, laat staan voor de handelaar. Het is quasi onmogelijk om alle verplichtingen te kennen. Een handelaar die zijn klanten behulpzaam bijstaat, maar net dat ene regeltje niet kende, zou zich op deze manier bloot stellen aan een sanctie."

 

“Een heksenjacht op zelfstandigen mag het in geen geval worden”, klinkt het nog bij Unizo. Al onderstreept de organisatie wel dat “echte misbruiken aangepakt moeten worden, want die leiden tot oneerlijke concurrentie”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.