Groepsvorderingen voortaan ook mogelijk in België

Groepsvorderingen voortaan ook mogelijk in België

Voortaan kunnen ook in België consumenten zich verenigen om groepsvorderingen in te stellen tegen fabrikanten of leveranciers van diensten, maar dat betekent niet dat hier ook Amerikaanse toestanden met gigantische claims op komst zijn.

Advocaten mogen geen initiatief nemen

Heel wat consumenten zagen tot dusver af van een rechtsvordering tegen een fabrikant of een leverancier van diensten omdat dit te veel zou kosten. Een groepsvordering waarin mensen met dezelfde klachten zich verenigingen kan daaraan verhelpen. 

 

De groepsvorderingen moeten bij de rechtbank bij de rechtbank van Brussel worden ingediend door consumentenorganisaties zoals Test-Aankoop of door erkende verenigingen die geen economisch doel nastreven, minstens drie jaar bestaan en als maatschappelijk doel de regeling van collectieve schade hebben.

 

De vordering mag dus niet worden opgestart door een advocaat en evenmin door een belangengroep die snel na een betwisting wordt opgericht. Voor een situatie zoals in de VS waarbij advocatenbedrijven meteen een juridische slag beginnen om er zelf beter van te worden, moet dus niet meteen worden gevreesd. 

 

Altijd eerst onderhandelingsfase

Voorts moet aan de rechtszaak altijd een onderhandeling tussen de organisaties en het geviseerde bedrijf voorafgaan. De betrokken partijen krijgen minstens tussen drie en zes maanden tijd om een schikking uit te werken, een periode die zelfs eenmalig kan worden verlengd. Slagen de partijen in om een schikking te treffen, dan wordt deze door de rechtbank bekrachtigd.

 

Pas indien de onderhandelingsfase niets oplevert, buigt de rechtbank zich opnieuw over het dossier. Eerst bekijkt die of het dossier ontvankelijk is of niet. Op die manier wil de wetgever vermijden dat er voor futiliteiten een zaak wordt opgestart. 

 

Rechter bepaalt samenstelling groep

Tevens zal de rechtbank dan beslissen of er een opt-in, dan wel een opt-out volgt. Bij een opt-in krijgen consumenten de kans aan te sluiten bij een klacht, bij een opt-out moet men expliciet laten weten niet mee te doen. Is er sprake van lichamelijke schade, dan is er steeds een opt-in.

 

Bij de uitspraak duidt de rechtbank een schadeafwikkelaar aan. Alle leden van de groep ontvangen dan de schade waartoe is beslist. Bij een restbedrag bepaalt de rechter ook de bestemming. De regeling van de groepsvordering geldt ook alleen maar voor schade die na 1 september 2014 is ontstaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Back to top