Groepsvorderingen voortaan ook mogelijk in België | RetailDetail

Groepsvorderingen voortaan ook mogelijk in België

Groepsvorderingen voortaan ook mogelijk in België

Voortaan kunnen ook in België consumenten zich verenigen om groepsvorderingen in te stellen tegen fabrikanten of leveranciers van diensten, maar dat betekent niet dat hier ook Amerikaanse toestanden met gigantische claims op komst zijn.

Advocaten mogen geen initiatief nemen

Heel wat consumenten zagen tot dusver af van een rechtsvordering tegen een fabrikant of een leverancier van diensten omdat dit te veel zou kosten. Een groepsvordering waarin mensen met dezelfde klachten zich verenigingen kan daaraan verhelpen. 

 

De groepsvorderingen moeten bij de rechtbank bij de rechtbank van Brussel worden ingediend door consumentenorganisaties zoals Test-Aankoop of door erkende verenigingen die geen economisch doel nastreven, minstens drie jaar bestaan en als maatschappelijk doel de regeling van collectieve schade hebben.

 

De vordering mag dus niet worden opgestart door een advocaat en evenmin door een belangengroep die snel na een betwisting wordt opgericht. Voor een situatie zoals in de VS waarbij advocatenbedrijven meteen een juridische slag beginnen om er zelf beter van te worden, moet dus niet meteen worden gevreesd. 

 

Altijd eerst onderhandelingsfase

Voorts moet aan de rechtszaak altijd een onderhandeling tussen de organisaties en het geviseerde bedrijf voorafgaan. De betrokken partijen krijgen minstens tussen drie en zes maanden tijd om een schikking uit te werken, een periode die zelfs eenmalig kan worden verlengd. Slagen de partijen in om een schikking te treffen, dan wordt deze door de rechtbank bekrachtigd.

 

Pas indien de onderhandelingsfase niets oplevert, buigt de rechtbank zich opnieuw over het dossier. Eerst bekijkt die of het dossier ontvankelijk is of niet. Op die manier wil de wetgever vermijden dat er voor futiliteiten een zaak wordt opgestart. 

 

Rechter bepaalt samenstelling groep

Tevens zal de rechtbank dan beslissen of er een opt-in, dan wel een opt-out volgt. Bij een opt-in krijgen consumenten de kans aan te sluiten bij een klacht, bij een opt-out moet men expliciet laten weten niet mee te doen. Is er sprake van lichamelijke schade, dan is er steeds een opt-in.

 

Bij de uitspraak duidt de rechtbank een schadeafwikkelaar aan. Alle leden van de groep ontvangen dan de schade waartoe is beslist. Bij een restbedrag bepaalt de rechter ook de bestemming. De regeling van de groepsvordering geldt ook alleen maar voor schade die na 1 september 2014 is ontstaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.