Groepsvorderingen voortaan ook mogelijk in België | RetailDetail

Groepsvorderingen voortaan ook mogelijk in België

Groepsvorderingen voortaan ook mogelijk in België

Voortaan kunnen ook in België consumenten zich verenigen om groepsvorderingen in te stellen tegen fabrikanten of leveranciers van diensten, maar dat betekent niet dat hier ook Amerikaanse toestanden met gigantische claims op komst zijn.

Advocaten mogen geen initiatief nemen

Heel wat consumenten zagen tot dusver af van een rechtsvordering tegen een fabrikant of een leverancier van diensten omdat dit te veel zou kosten. Een groepsvordering waarin mensen met dezelfde klachten zich verenigingen kan daaraan verhelpen. 

 

De groepsvorderingen moeten bij de rechtbank bij de rechtbank van Brussel worden ingediend door consumentenorganisaties zoals Test-Aankoop of door erkende verenigingen die geen economisch doel nastreven, minstens drie jaar bestaan en als maatschappelijk doel de regeling van collectieve schade hebben.

 

De vordering mag dus niet worden opgestart door een advocaat en evenmin door een belangengroep die snel na een betwisting wordt opgericht. Voor een situatie zoals in de VS waarbij advocatenbedrijven meteen een juridische slag beginnen om er zelf beter van te worden, moet dus niet meteen worden gevreesd. 

 

Altijd eerst onderhandelingsfase

Voorts moet aan de rechtszaak altijd een onderhandeling tussen de organisaties en het geviseerde bedrijf voorafgaan. De betrokken partijen krijgen minstens tussen drie en zes maanden tijd om een schikking uit te werken, een periode die zelfs eenmalig kan worden verlengd. Slagen de partijen in om een schikking te treffen, dan wordt deze door de rechtbank bekrachtigd.

 

Pas indien de onderhandelingsfase niets oplevert, buigt de rechtbank zich opnieuw over het dossier. Eerst bekijkt die of het dossier ontvankelijk is of niet. Op die manier wil de wetgever vermijden dat er voor futiliteiten een zaak wordt opgestart. 

 

Rechter bepaalt samenstelling groep

Tevens zal de rechtbank dan beslissen of er een opt-in, dan wel een opt-out volgt. Bij een opt-in krijgen consumenten de kans aan te sluiten bij een klacht, bij een opt-out moet men expliciet laten weten niet mee te doen. Is er sprake van lichamelijke schade, dan is er steeds een opt-in.

 

Bij de uitspraak duidt de rechtbank een schadeafwikkelaar aan. Alle leden van de groep ontvangen dan de schade waartoe is beslist. Bij een restbedrag bepaalt de rechter ook de bestemming. De regeling van de groepsvordering geldt ook alleen maar voor schade die na 1 september 2014 is ontstaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top