Groothandel wacht zelfde uitdagingen als retail | RetailDetail

Groothandel wacht zelfde uitdagingen als retail

Groothandel wacht zelfde uitdagingen als retail
Foto: Shutterstock

De groothandelssector groeit sneller dan de Nederlandse economie, maar het mag zich door die groei niet laten verblinden: net als de retailsector staat de groothandel flinke uitdagingen te wachten.

Achtste kwartaal groei, maar…

Eerst het goede nieuws: al voor het achtste kwartaal op rij steeg de omzet bij de Nederlandse groothandels, berekende het CBS. De omzet groeide in het tweede kwartaal van 2017 met 6,6%, wat meer is dan de Nederlandse economie in zijn geheel.

 

Volgens kenners pakken de donkere wolken zich echter boven de sector samen. Wat de detailhandel eerder al meemaakte, zit er ook in de groothandel aan te komen: de digitalisering bedreigt in toenemende mate de positie van groothandels als dusdanig, laten sectorspecialisten van onder andere Rabobank en ABN Amro optekenen in het Financieel Dagblad

 

Positie groothandel in gevaar

Verticalisering brengt de positie van groothandels als tussenschakels tussen producenten en detailhandelaars of horeca in het gedrang, aangezien fabrikanten en eindklanten elkaar vandaag makkelijker dan ooit rechtstreeks kunnen vinden. Steeds meer producenten gaan ook direct naar hun eindklant toe met e-commerce of eigen verkooppunten, terwijl in de andere richting retailers zich vaker ontwikkelen tot geïntegreerde ketens met eigen inkoop en eigen huismerken.

 

Wat kan de toegevoegde waarde van de groothandel nog zijn? In het Financieel Dagblad worden drie strategieën toegelicht die een uitweg kunnen bieden, strategieën die ook voor retailers cruciaal zijn om in de toekomst relevant te blijven:

  • Schaalvergroting: consolidatie zien we net als in retail ook bij succesvolle groothandels, met overnames en uitbreiding om tot een betere marktpositie te komen;
  • Ketenintegratie: in beide richtingen kunnen groothandels hun marge en controle vergroten, door bijvoorbeeld zelf huismerken op te zetten enerzijds of eigen verkooppunten voor de eindklant te openen anderzijds;
  • Dienstverlening: extra diensten en producten aanbieden, zoals beschikbare data over consumptie of advies op maat ter beschikking stellen, is een duidelijke meerwaarde om met een groothandel samen te werken.


Groothandelaars onderschatten de concurrentie van mondiale marktplaatsen als Amazon en Alibaba nog, vrezen de kenners. “De neiging is toch vaak om pas te bewegen als het te laat is”, ziet Henk Hofstede van ABN Amro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.