Grootste omzetgroei detailhandel in acht jaar | RetailDetail

Grootste omzetgroei detailhandel in acht jaar

Grootste omzetgroei detailhandel in acht jaar

De detailhandel in Nederland is in 2016 het hardste gegroeid sinds acht jaar geleden de economische crisis uitbrak. De totale omzetgroei van de detailhandel bedroeg in 2016 1,9%, tegenover 1,4% het jaar ervoor.

Nog steeds niet op pre-crisis niveau

Ook het verkochte volume groeide in 2016 met 1,4% ten opzichte van een jaar eerder. In de foodsector steeg de omzet met 1,9%, binnen non-food was dat maar 0,9%. Online werd er wel maar liefst 19% meer omzet behaald dan een jaar geleden, zegt het Centraal Bureau voor Statistiek.

 

Toch is de Nederlandse detailhandel nog niet op het niveau van voor de crisis: ten opzichte van 2008 is de omzet nog steeds 4,3% lager. Dat is vooral te wijten aan de mindere resultaten van non-foodwinkels, waar de omzet momenteel 16% lager is dan in 2008. In de foodsector ligt de omzet immers bijna 12% hoger.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.