Grote winkelketens zagen Belgische omzet in eerste kwartaal terugvallen | RetailDetail

Grote winkelketens zagen Belgische omzet in eerste kwartaal terugvallen

Grote winkelketens zagen Belgische omzet in eerste kwartaal terugvallen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-144795160/

De grote winkelketens hebben in het eerste kwartaal van dit jaar hun omzet in België met 15% zien terugvallen. In Brussel was dat zelfs 30%: volgens Comeos had dat vooral te maken met de terreursfeer in ons land.

Terreur en weer als schuldigen

De sterke daling vond dan wel plaats voor de aanslagen van 22 maart in Brussel, toch wijst Comeos naar terreur als grote schuldige voor de sterk gedaalde omzetten. Door de aanslagen in Parijs en het verhoogde terreuralarm in België zouden er immers minder personen afzakken naar België. Comeos berekent momenteel nog de cijfers van na 22 maart. Ook andere factoren hebben echter hun rol gespeeld bij de slechte prestaties: zo was het weer in de eerste drie maanden van het jaar slechter dan normaal.

 

Comeos heeft vandaag ook een witboek gepresenteerd, waarin het 47 voorstellen doet om de veiligheid in handelszaken te verbeteren. “Handelaars ontvangen dagelijks miljoenen mensen in hun winkels. Hierdoor hebben zij specifieke verantwoordelijkheden voor het waarborgen van de veiligheid van klanten en medewerkers”, zegt CEO Dominique Michel.“Wij hebben enkele knelpunten geïdentificeerd, die we willen aanpakken. Daarvoor lanceren we in ons witboek 47 concrete voorstellen.”

 

Comeos pleit er onder andere voor om een crisisprotocol op te stellen, met een lijst concrete maatregelen die handelaars moeten nemen bij een veiligheidsprobleem. Er moet ook een interactief platform komen waarbij er informatie wordt uitgewisseld tussen handelaars en de overheid. De handelaarsvereniging wil ook dat handelaars klanten die hun winkel betreden meer mogen controleren en het wil dat distributiecentra worden aanzien als kritieke infrastructuur, zodat hun werking steeds gegarandeerd kan worden. Tot slot wil het investeringen in veiligheid voor iedereen fiscaal aftrekbaar maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.