Grote winkelketens zagen Belgische omzet in eerste kwartaal terugvallen

Grote winkelketens zagen Belgische omzet in eerste kwartaal terugvallen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-144795160/

De grote winkelketens hebben in het eerste kwartaal van dit jaar hun omzet in België met 15% zien terugvallen. In Brussel was dat zelfs 30%: volgens Comeos had dat vooral te maken met de terreursfeer in ons land.

Terreur en weer als schuldigen

De sterke daling vond dan wel plaats voor de aanslagen van 22 maart in Brussel, toch wijst Comeos naar terreur als grote schuldige voor de sterk gedaalde omzetten. Door de aanslagen in Parijs en het verhoogde terreuralarm in België zouden er immers minder personen afzakken naar België. Comeos berekent momenteel nog de cijfers van na 22 maart. Ook andere factoren hebben echter hun rol gespeeld bij de slechte prestaties: zo was het weer in de eerste drie maanden van het jaar slechter dan normaal.

 

Comeos heeft vandaag ook een witboek gepresenteerd, waarin het 47 voorstellen doet om de veiligheid in handelszaken te verbeteren. “Handelaars ontvangen dagelijks miljoenen mensen in hun winkels. Hierdoor hebben zij specifieke verantwoordelijkheden voor het waarborgen van de veiligheid van klanten en medewerkers”, zegt CEO Dominique Michel.“Wij hebben enkele knelpunten geïdentificeerd, die we willen aanpakken. Daarvoor lanceren we in ons witboek 47 concrete voorstellen.”

 

Comeos pleit er onder andere voor om een crisisprotocol op te stellen, met een lijst concrete maatregelen die handelaars moeten nemen bij een veiligheidsprobleem. Er moet ook een interactief platform komen waarbij er informatie wordt uitgewisseld tussen handelaars en de overheid. De handelaarsvereniging wil ook dat handelaars klanten die hun winkel betreden meer mogen controleren en het wil dat distributiecentra worden aanzien als kritieke infrastructuur, zodat hun werking steeds gegarandeerd kan worden. Tot slot wil het investeringen in veiligheid voor iedereen fiscaal aftrekbaar maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top