Grote winkelketens zagen Belgische omzet in eerste kwartaal terugvallen | RetailDetail

Grote winkelketens zagen Belgische omzet in eerste kwartaal terugvallen

Grote winkelketens zagen Belgische omzet in eerste kwartaal terugvallen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-144795160/

De grote winkelketens hebben in het eerste kwartaal van dit jaar hun omzet in België met 15% zien terugvallen. In Brussel was dat zelfs 30%: volgens Comeos had dat vooral te maken met de terreursfeer in ons land.

Terreur en weer als schuldigen

De sterke daling vond dan wel plaats voor de aanslagen van 22 maart in Brussel, toch wijst Comeos naar terreur als grote schuldige voor de sterk gedaalde omzetten. Door de aanslagen in Parijs en het verhoogde terreuralarm in België zouden er immers minder personen afzakken naar België. Comeos berekent momenteel nog de cijfers van na 22 maart. Ook andere factoren hebben echter hun rol gespeeld bij de slechte prestaties: zo was het weer in de eerste drie maanden van het jaar slechter dan normaal.

 

Comeos heeft vandaag ook een witboek gepresenteerd, waarin het 47 voorstellen doet om de veiligheid in handelszaken te verbeteren. “Handelaars ontvangen dagelijks miljoenen mensen in hun winkels. Hierdoor hebben zij specifieke verantwoordelijkheden voor het waarborgen van de veiligheid van klanten en medewerkers”, zegt CEO Dominique Michel.“Wij hebben enkele knelpunten geïdentificeerd, die we willen aanpakken. Daarvoor lanceren we in ons witboek 47 concrete voorstellen.”

 

Comeos pleit er onder andere voor om een crisisprotocol op te stellen, met een lijst concrete maatregelen die handelaars moeten nemen bij een veiligheidsprobleem. Er moet ook een interactief platform komen waarbij er informatie wordt uitgewisseld tussen handelaars en de overheid. De handelaarsvereniging wil ook dat handelaars klanten die hun winkel betreden meer mogen controleren en het wil dat distributiecentra worden aanzien als kritieke infrastructuur, zodat hun werking steeds gegarandeerd kan worden. Tot slot wil het investeringen in veiligheid voor iedereen fiscaal aftrekbaar maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.