Gwendolyn Rutten: “Altijd op zondag open moet kunnen”

Gwendolyn Rutten: “Altijd op zondag open moet kunnen”
http://www.shutterstock.com/nl/pic-369557510/stock-photo-shop-is-open.html?src=hGQDM4NqtITT-ch77hTuhA-1-2

Gwendolyn Rutten, voorzitter van Open VLD, heeft in het VTM Nieuws gezegd dat winkeliers zelf moeten kunnen kiezen of ze hun winkel op zondag willen openen. Driekwart van de handelaars ziet het echter niet zitten om op zondag te openen.

Winkeliers vrezen extra kosten

Uit een rondvraag van NSZ blijkt dat driekwart van de handelaars geen zin heeft om zijn winkel op zondag te openen. Veel van hen gelooft dat het te veel extra kosten zou meebrengen, onder andere aan personeel, en dat het uiteindelijk geen extra klanten of omzet zal opleveren.

 

Rutten wil echter meer vrijheid op het vlak van zondagopeningen. “Als je dat niet wil, dan moet dat helemaal niet. Wat wij voorstellen is om het vrij te laten en de mensen die dat wel willen, die moeten dat gewoon mogen. Nu heb je echter van die gekke toestanden. De regel is dat het niet mag en dan worden er tal van uitzonderingen gemaakt en dat wordt zo een beetje kafka”, zei ze aan het VTM Nieuws.

 

Momenteel mogen winkels officieel slechts zes zondagen per jaar open zijn, maar er gaan steeds meer stemmen op om dat elke zondag toe te laten. Momenteel blijkt daar dus echter weinig animo voor te zijn bij de handelaars zelf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top