Hadden ook Benetton, C&A en Delhaize “witte-mensen-wensen”?

Hadden ook Benetton, C&A en Delhaize “witte-mensen-wensen”?

(update) Tien jaar geleden bracht een klacht bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding de bal aan het rollen: uitzendkantoor Adecco zou op vraag van sommige klanten enkel autochtone uitzendkrachten sturen. Op 31 mei van dit jaar werd Adecco veroordeeld, waarop de groep in beroep ging. De extreemlinkse Partij van de Arbeid heeft nu uit het strafdossier een lijst gepubliceerd van bedrijven die zogezegd geen tijdelijke krachten van vreemde afkomst wensen. Daarbij ook enkele grote namen uit de distributiewereld.

Zeer opvallende naam: Benetton

Een van de meest opvallende namen op het lijstje met meer dan 100  bedrijven is Benetton. Het kledingbedrijf heeft zich een wereldfaam opgebouwd met reclamecampagnes die draaiden rond de multiculturele samenleving, met de slagzin ‘United Colors of Benetton’. Maar uit het strafdossier zou blijken dat de Brusselse vestiging van Benetton bij Adecco een aanvraag had ingediend voor ‘voltijdse verkoopsters. Jong en dynamisch’ maar ‘BBB’, of Blanc-Bleu-Belge. Met die code – een duidelijke verwijzing naar de ‘raszuivere’ Belgische vleeskoeien – gaf Adecco intern aan dat het bedrijf in kwestie geen allochtonen wenste.

Ook Delhaize en C&A genoemd

Behalve Benetton Retail Belgium duiken ook nog de namen op van C&A, Church’s English shoes, Cliff Tailor, Delhaize De Leeuw, Distri shoe, Godiva, Interbrew Belgium, ITD Fashion outlet, Les must de Cartier, Press Shop en Swatch Group, om slechts die bij naam te noemen.


De meeste bedrijven zijn niet op de hoogte dat hun naam in het strafdossier staat, omdat zij zelf nooit zijn vervolgd. Tien jaar na de feiten valt een en ander ook nog moeilijk te bewijzen, al blijkt uit de verhoren van Adecco-medewerkers dat zij de bewuste codetaal alleen hebben gebruikt “op vraag van de klanten”. In zijn vonnis achtte de rechter het trouwens bewezen dat de Adecco-medewerkers “ingingen op racistische verzoeken van klanten” en dat “Adecco tot op het niveau van het bestuur op de hoogte was van de wensen van meerdere klanten met discriminatoire strekking.”


In een eerste reactie zegt Adecco niet van het bestaan van de lijst af te weten. Het uitzendkantoor is in beroep gegaan tegen zijn veroordeling.

Delhaize begrijpt er niets van

Hans Michiels, persverantwoordelijke voor Delhaize, is bijzonder verbaasd. “De lijst valt ons aan op twee fronten. Ten eerste zouden we vooral mannen willen aannemen. Terwijl 58% van onze collega’s vrouwen zijn. Ten tweede zouden we zogezegd discrimineren ten aanzien van mensen van allochtone origine. Ook nonsens, aangezien er 28 verschillende nationaliteiten bij ons werken. Van alle 16.000 medewerkers zijn er om precies te zijn 1.037 mensen met een andere nationaliteit. Plus nog een significante hoeveelheid Belgen van allochtone origine.


Wij begrijpen dan ook niet hoe we op die lijst zouden zijn terechtgekomen. Te meer omdat we zeer weinig met interimkrachten werken. Enkel voor de logistieke afdeling op piekmomenten en tijdelijke vervangingen. Op winkelniveau, waar het personeel overigens opvallend divers is, werken we quasi niet met interimkrachten.” 


Nota bene vandaag pakt Delhaize uit met zijn jaarlijkse duurzaamheidsrapport, waarin de supermarktketen zijn verwezenlijkingen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen belicht. “Het is een zeer ongelukkige zaak, vermits het volledig indruist tegen onze sterke anti-discriminatiepolitiek. Maar omdat maatschappelijke verantwoordelijkheid voor ons net zo belangrijk is, zien we geen reden om het rapport nu niet te publiceren.”
 

(update) Tien jaar geleden bracht een klacht bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding de bal aan het rollen: uitzendkantoor Adecco zou op vraag van sommige klanten enkel autochtone uitzendkrachten sturen. Op 31 mei van dit jaar werd Adecco veroordeeld, waarop de groep in beroep ging. De extreemlinkse Partij van de Arbeid heeft nu uit het strafdossier een lijst gepubliceerd van bedrijven die zogezegd geen tijdelijke krachten van vreemde afkomst wensen. Daarbij ook enkele grote namen uit de distributiewereld.

Zeer opvallende naam: Benetton

Een van de meest opvallende namen op het lijstje met meer dan 100  bedrijven is Benetton. Het kledingbedrijf heeft zich een wereldfaam opgebouwd met reclamecampagnes die draaiden rond de multiculturele samenleving, met de slagzin ‘United Colors of Benetton’. Maar uit het strafdossier zou blijken dat de Brusselse vestiging van Benetton bij Adecco een aanvraag had ingediend voor ‘voltijdse verkoopsters. Jong en dynamisch’ maar ‘BBB’, of Blanc-Bleu-Belge. Met die code – een duidelijke verwijzing naar de ‘raszuivere’ Belgische vleeskoeien – gaf Adecco intern aan dat het bedrijf in kwestie geen allochtonen wenste.

Ook Delhaize en C&A genoemd

Behalve Benetton Retail Belgium duiken ook nog de namen op van C&A, Church’s English shoes, Cliff Tailor, Delhaize De Leeuw, Distri shoe, Godiva, Interbrew Belgium, ITD Fashion outlet, Les must de Cartier, Press Shop en Swatch Group, om slechts die bij naam te noemen.


De meeste bedrijven zijn niet op de hoogte dat hun naam in het strafdossier staat, omdat zij zelf nooit zijn vervolgd. Tien jaar na de feiten valt een en ander ook nog moeilijk te bewijzen, al blijkt uit de verhoren van Adecco-medewerkers dat zij de bewuste codetaal alleen hebben gebruikt “op vraag van de klanten”. In zijn vonnis achtte de rechter het trouwens bewezen dat de Adecco-medewerkers “ingingen op racistische verzoeken van klanten” en dat “Adecco tot op het niveau van het bestuur op de hoogte was van de wensen van meerdere klanten met discriminatoire strekking.”


In een eerste reactie zegt Adecco niet van het bestaan van de lijst af te weten. Het uitzendkantoor is in beroep gegaan tegen zijn veroordeling.

Delhaize begrijpt er niets van

Hans Michiels, persverantwoordelijke voor Delhaize, is bijzonder verbaasd. “De lijst valt ons aan op twee fronten. Ten eerste zouden we vooral mannen willen aannemen. Terwijl 58% van onze collega’s vrouwen zijn. Ten tweede zouden we zogezegd discrimineren ten aanzien van mensen van allochtone origine. Ook nonsens, aangezien er 28 verschillende nationaliteiten bij ons werken. Van alle 16.000 medewerkers zijn er om precies te zijn 1.037 mensen met een andere nationaliteit. Plus nog een significante hoeveelheid Belgen van allochtone origine.


Wij begrijpen dan ook niet hoe we op die lijst zouden zijn terechtgekomen. Te meer omdat we zeer weinig met interimkrachten werken. Enkel voor de logistieke afdeling op piekmomenten en tijdelijke vervangingen. Op winkelniveau, waar het personeel overigens opvallend divers is, werken we quasi niet met interimkrachten.” 


Nota bene vandaag pakt Delhaize uit met zijn jaarlijkse duurzaamheidsrapport, waarin de supermarktketen zijn verwezenlijkingen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen belicht. “Het is een zeer ongelukkige zaak, vermits het volledig indruist tegen onze sterke anti-discriminatiepolitiek. Maar omdat maatschappelijke verantwoordelijkheid voor ons net zo belangrijk is, zien we geen reden om het rapport nu niet te publiceren.”
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Shoptalk kondigt nieuw mondiaal evenement aan

26/09/2017

In 2018 slaan Shoptalk Europe en Shoptalk U.S. de handen in elkaar voor het eerste mondiale event over retail- en e-commerce-innovatie. Eerst gaat op 8-11 oktober wel nog Shoptalk Europe door in Kopenhagen.

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Back to top