Hadden ook Benetton, C&A en Delhaize “witte-mensen-wensen”? | RetailDetail

Hadden ook Benetton, C&A en Delhaize “witte-mensen-wensen”?

Hadden ook Benetton, C&A en Delhaize “witte-mensen-wensen”?

(update) Tien jaar geleden bracht een klacht bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding de bal aan het rollen: uitzendkantoor Adecco zou op vraag van sommige klanten enkel autochtone uitzendkrachten sturen. Op 31 mei van dit jaar werd Adecco veroordeeld, waarop de groep in beroep ging. De extreemlinkse Partij van de Arbeid heeft nu uit het strafdossier een lijst gepubliceerd van bedrijven die zogezegd geen tijdelijke krachten van vreemde afkomst wensen. Daarbij ook enkele grote namen uit de distributiewereld.

Zeer opvallende naam: Benetton

Een van de meest opvallende namen op het lijstje met meer dan 100  bedrijven is Benetton. Het kledingbedrijf heeft zich een wereldfaam opgebouwd met reclamecampagnes die draaiden rond de multiculturele samenleving, met de slagzin ‘United Colors of Benetton’. Maar uit het strafdossier zou blijken dat de Brusselse vestiging van Benetton bij Adecco een aanvraag had ingediend voor ‘voltijdse verkoopsters. Jong en dynamisch’ maar ‘BBB’, of Blanc-Bleu-Belge. Met die code – een duidelijke verwijzing naar de ‘raszuivere’ Belgische vleeskoeien – gaf Adecco intern aan dat het bedrijf in kwestie geen allochtonen wenste.

Ook Delhaize en C&A genoemd

Behalve Benetton Retail Belgium duiken ook nog de namen op van C&A, Church’s English shoes, Cliff Tailor, Delhaize De Leeuw, Distri shoe, Godiva, Interbrew Belgium, ITD Fashion outlet, Les must de Cartier, Press Shop en Swatch Group, om slechts die bij naam te noemen.


De meeste bedrijven zijn niet op de hoogte dat hun naam in het strafdossier staat, omdat zij zelf nooit zijn vervolgd. Tien jaar na de feiten valt een en ander ook nog moeilijk te bewijzen, al blijkt uit de verhoren van Adecco-medewerkers dat zij de bewuste codetaal alleen hebben gebruikt “op vraag van de klanten”. In zijn vonnis achtte de rechter het trouwens bewezen dat de Adecco-medewerkers “ingingen op racistische verzoeken van klanten” en dat “Adecco tot op het niveau van het bestuur op de hoogte was van de wensen van meerdere klanten met discriminatoire strekking.”


In een eerste reactie zegt Adecco niet van het bestaan van de lijst af te weten. Het uitzendkantoor is in beroep gegaan tegen zijn veroordeling.

Delhaize begrijpt er niets van

Hans Michiels, persverantwoordelijke voor Delhaize, is bijzonder verbaasd. “De lijst valt ons aan op twee fronten. Ten eerste zouden we vooral mannen willen aannemen. Terwijl 58% van onze collega’s vrouwen zijn. Ten tweede zouden we zogezegd discrimineren ten aanzien van mensen van allochtone origine. Ook nonsens, aangezien er 28 verschillende nationaliteiten bij ons werken. Van alle 16.000 medewerkers zijn er om precies te zijn 1.037 mensen met een andere nationaliteit. Plus nog een significante hoeveelheid Belgen van allochtone origine.


Wij begrijpen dan ook niet hoe we op die lijst zouden zijn terechtgekomen. Te meer omdat we zeer weinig met interimkrachten werken. Enkel voor de logistieke afdeling op piekmomenten en tijdelijke vervangingen. Op winkelniveau, waar het personeel overigens opvallend divers is, werken we quasi niet met interimkrachten.” 


Nota bene vandaag pakt Delhaize uit met zijn jaarlijkse duurzaamheidsrapport, waarin de supermarktketen zijn verwezenlijkingen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen belicht. “Het is een zeer ongelukkige zaak, vermits het volledig indruist tegen onze sterke anti-discriminatiepolitiek. Maar omdat maatschappelijke verantwoordelijkheid voor ons net zo belangrijk is, zien we geen reden om het rapport nu niet te publiceren.”
 

(update) Tien jaar geleden bracht een klacht bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding de bal aan het rollen: uitzendkantoor Adecco zou op vraag van sommige klanten enkel autochtone uitzendkrachten sturen. Op 31 mei van dit jaar werd Adecco veroordeeld, waarop de groep in beroep ging. De extreemlinkse Partij van de Arbeid heeft nu uit het strafdossier een lijst gepubliceerd van bedrijven die zogezegd geen tijdelijke krachten van vreemde afkomst wensen. Daarbij ook enkele grote namen uit de distributiewereld.

Zeer opvallende naam: Benetton

Een van de meest opvallende namen op het lijstje met meer dan 100  bedrijven is Benetton. Het kledingbedrijf heeft zich een wereldfaam opgebouwd met reclamecampagnes die draaiden rond de multiculturele samenleving, met de slagzin ‘United Colors of Benetton’. Maar uit het strafdossier zou blijken dat de Brusselse vestiging van Benetton bij Adecco een aanvraag had ingediend voor ‘voltijdse verkoopsters. Jong en dynamisch’ maar ‘BBB’, of Blanc-Bleu-Belge. Met die code – een duidelijke verwijzing naar de ‘raszuivere’ Belgische vleeskoeien – gaf Adecco intern aan dat het bedrijf in kwestie geen allochtonen wenste.

Ook Delhaize en C&A genoemd

Behalve Benetton Retail Belgium duiken ook nog de namen op van C&A, Church’s English shoes, Cliff Tailor, Delhaize De Leeuw, Distri shoe, Godiva, Interbrew Belgium, ITD Fashion outlet, Les must de Cartier, Press Shop en Swatch Group, om slechts die bij naam te noemen.


De meeste bedrijven zijn niet op de hoogte dat hun naam in het strafdossier staat, omdat zij zelf nooit zijn vervolgd. Tien jaar na de feiten valt een en ander ook nog moeilijk te bewijzen, al blijkt uit de verhoren van Adecco-medewerkers dat zij de bewuste codetaal alleen hebben gebruikt “op vraag van de klanten”. In zijn vonnis achtte de rechter het trouwens bewezen dat de Adecco-medewerkers “ingingen op racistische verzoeken van klanten” en dat “Adecco tot op het niveau van het bestuur op de hoogte was van de wensen van meerdere klanten met discriminatoire strekking.”


In een eerste reactie zegt Adecco niet van het bestaan van de lijst af te weten. Het uitzendkantoor is in beroep gegaan tegen zijn veroordeling.

Delhaize begrijpt er niets van

Hans Michiels, persverantwoordelijke voor Delhaize, is bijzonder verbaasd. “De lijst valt ons aan op twee fronten. Ten eerste zouden we vooral mannen willen aannemen. Terwijl 58% van onze collega’s vrouwen zijn. Ten tweede zouden we zogezegd discrimineren ten aanzien van mensen van allochtone origine. Ook nonsens, aangezien er 28 verschillende nationaliteiten bij ons werken. Van alle 16.000 medewerkers zijn er om precies te zijn 1.037 mensen met een andere nationaliteit. Plus nog een significante hoeveelheid Belgen van allochtone origine.


Wij begrijpen dan ook niet hoe we op die lijst zouden zijn terechtgekomen. Te meer omdat we zeer weinig met interimkrachten werken. Enkel voor de logistieke afdeling op piekmomenten en tijdelijke vervangingen. Op winkelniveau, waar het personeel overigens opvallend divers is, werken we quasi niet met interimkrachten.” 


Nota bene vandaag pakt Delhaize uit met zijn jaarlijkse duurzaamheidsrapport, waarin de supermarktketen zijn verwezenlijkingen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen belicht. “Het is een zeer ongelukkige zaak, vermits het volledig indruist tegen onze sterke anti-discriminatiepolitiek. Maar omdat maatschappelijke verantwoordelijkheid voor ons net zo belangrijk is, zien we geen reden om het rapport nu niet te publiceren.”
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.