Handel profiteert van sociale stabiliteit in België

Handel profiteert van sociale stabiliteit in België

Dankzij de vele sociale instellingen in ons land, zijn de Belgen vrij goed door de crisis heen gekomen. Dat zegt althans professor Ive Marx, die erop wijst dat het land daardoor gespaard is gebleven van scherpe omzetdalingen zoals die zich onder meer in de Nederlandse doe-het-zelfsector hebben voorgedaan.

'Crisis maakte slachtoffers, maar minder dan elders'

De crisis heeft in 2013 wel degelijk slachtoffers gemaakt: volgens Graydon gingen vorig jaar liefst 12.306 Belgische bedrijven (één op 80) over de kop, wat een nieuw record is. In de kleinhandel ging het zelfs om één op de 55 en in de groothandel om één op de 59.

 

Toch is de schade op macro-economisch vlak nog beperkt: de Nationale Bank van België raamde de daling van de binnenlandse consumptie in haar laatste overzicht op 0,3 procent. De Europese Commissie hield rekening met een krimp van 0,4 procent en de OESO ging uit van 0,7 procent, zegt professor sociaal-economische wetenschappen Ive Marx (UA) in De Morgen.

 

Nederland kromp 12 maand op rij

Vooral in vergelijking met Nederland blijkt hoe goed ons land het al bij al deed: volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek lag de omzet in de Nederlandse detailhandel, met uitzondering van de apotheken, er in volume in 2013 elke maand onder het peil van het jaar voordien. In absolute waarde was er enkel een stijging in juli, en die kwam dan nog enkel door de gestegen prijzen.

 

En dan wordt niet eens vergeleken met landen als Italië, waar de extreme armoede is verdubbeld, of met Groot-Brittannië waar nu twintig keer zoveel mensen afhankelijk zijn van voedselhulp dan voor de crisis van zes jaar geleden. In Griekenland en Spanje, waar nu bijna vier keer meer mensen afhangen van de steun van hulporganisaties dan in 2008, is de toestand zelfs ronduit dramatisch te noemen.

 

'Financiële zekerheid redde uitgavenpeil consumenten'

In België zou de toestand dan veel beter zijn: zo is de kloof tussen arm en rijk in ons land min of meer gebleven wat ze voor de crisis was dankzij de socialezekerheidsstelsels, het beleid inzake werkloosheid, het minimumloon en de sterke collectieve loonvorming. Voorts hadden we lang een regering van lopende zaken, waardoor sterke besparingen uitbleven.

 

Het zijn net die zekerheden die volgens Ive Marx ervoor zorgden dat ook de Belgische retail niet met grotere schade uit de crisis kwam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top