Handel vraagt actieplan om winkels beter te beveiligen

Handel vraagt actieplan om winkels beter te beveiligen

Comeos vraagt heldere afspraken met overheid en politie inzake veiligheid gezien de toenemende winkelcriminaliteit en terreurdreiging. Intussen is Carrefour begonnen met het extra beveiligen van zijn net van buurtwinkels.

 

Eén miljard euro verlies

Volgens handelsfederatie Comeos kost toenemende winkelcriminaliteit de sector jaarlijks meer dan een miljard euro. "Dat betekent dat iederéén meebetaalt, zowel voor de preventiemaatregelen, veiligheidssystemen en het rechtstreekse verlies van zogenaamd 'kleine' winkeldiefstallen”, zegt topman Dominique Michel.

 

Daar kwam dan vorig jaar nog “de bittere realiteit van de terreurdreiging” bij. “Toen de terreurdreiging vorig jaar in Brussel naar niveau 4 werd opgetrokken, verloren Brusselse handelaars tussen 21 en 29 november liefst honderd miljoen euro.”

 

"In de eerste plaats willen we dat er een set concrete, heldere veiligheidsmaatregelen komt die gekoppeld is aan het dreigingsniveau", zegt Michel. "Alleen zo kan de handelaar weten wat van hem wordt verwacht: winkels sluiten of niet, extra bewaking voorzien of niet... Dat soort afspraken bestaan voor het openbaar vervoer, en we willen ook dat de handel nauwer betrokken wordt. Vergeet niet dat een handelaar verantwoordelijk is voor de veiligheid van het eigen personeel én van de klanten of bezoekers."

 

Comeos wil ook een online platform, een 'Retail Information Network', dat de uitwisseling van informatie moet toelaten tussen autoriteiten en handelaars. Tot slot vraagt de federatie ook een betere bescherming van de handelsruimte, het inzetten van camera's op de openbare weg aan winkels - dat mag vooralsnog niet in de huidige wetgeving - en meer toezicht op cybercriminaliteit.

 

Extra beveiliging voor Carrefour Express

Intussen is Carrefour gestart met het extra beveiligen van zijn buurtwinkels. “Door de toenemende beveiliging van de grootwarenhuizen zijn de buurtwinkels de laatste jaren een veel regelmatiger doelwit geworden van misdadigers”, zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve.

 

Carrefour rolt daarom een veiligheidsplan uit dat rust op drie systemen: een cashbox met tijdslot, een kluis met tijdslot en een verborgen alarmknop zodat “niemand nog directe toegang heeft tot contanten.

 

De groep heeft naar eigen zeggen een analyse gemaakt van alle buurtwinkels uit het totaalaanbod en zo prioritaire winkels geselecteerd. “In die verkooppunten is Carrefour begonnen met het opdrijven van de veiligheidsmaatregelen. Elke nieuwe Express die in de toekomst haar deuren zal openen, wordt eveneens standaard uitgerust met dit drievoudige beveiligingssysteem”, aldus nog Van Outryve. “Voor alle duidelijkheid: bij bepaalde winkels waren reeds meerdere van deze maatregelen geïmplementeerd.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

Back to top