Handel vraagt actieplan om winkels beter te beveiligen

Handel vraagt actieplan om winkels beter te beveiligen

Comeos vraagt heldere afspraken met overheid en politie inzake veiligheid gezien de toenemende winkelcriminaliteit en terreurdreiging. Intussen is Carrefour begonnen met het extra beveiligen van zijn net van buurtwinkels.

 

Eén miljard euro verlies

Volgens handelsfederatie Comeos kost toenemende winkelcriminaliteit de sector jaarlijks meer dan een miljard euro. "Dat betekent dat iederéén meebetaalt, zowel voor de preventiemaatregelen, veiligheidssystemen en het rechtstreekse verlies van zogenaamd 'kleine' winkeldiefstallen”, zegt topman Dominique Michel.

 

Daar kwam dan vorig jaar nog “de bittere realiteit van de terreurdreiging” bij. “Toen de terreurdreiging vorig jaar in Brussel naar niveau 4 werd opgetrokken, verloren Brusselse handelaars tussen 21 en 29 november liefst honderd miljoen euro.”

 

"In de eerste plaats willen we dat er een set concrete, heldere veiligheidsmaatregelen komt die gekoppeld is aan het dreigingsniveau", zegt Michel. "Alleen zo kan de handelaar weten wat van hem wordt verwacht: winkels sluiten of niet, extra bewaking voorzien of niet... Dat soort afspraken bestaan voor het openbaar vervoer, en we willen ook dat de handel nauwer betrokken wordt. Vergeet niet dat een handelaar verantwoordelijk is voor de veiligheid van het eigen personeel én van de klanten of bezoekers."

 

Comeos wil ook een online platform, een 'Retail Information Network', dat de uitwisseling van informatie moet toelaten tussen autoriteiten en handelaars. Tot slot vraagt de federatie ook een betere bescherming van de handelsruimte, het inzetten van camera's op de openbare weg aan winkels - dat mag vooralsnog niet in de huidige wetgeving - en meer toezicht op cybercriminaliteit.

 

Extra beveiliging voor Carrefour Express

Intussen is Carrefour gestart met het extra beveiligen van zijn buurtwinkels. “Door de toenemende beveiliging van de grootwarenhuizen zijn de buurtwinkels de laatste jaren een veel regelmatiger doelwit geworden van misdadigers”, zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve.

 

Carrefour rolt daarom een veiligheidsplan uit dat rust op drie systemen: een cashbox met tijdslot, een kluis met tijdslot en een verborgen alarmknop zodat “niemand nog directe toegang heeft tot contanten.

 

De groep heeft naar eigen zeggen een analyse gemaakt van alle buurtwinkels uit het totaalaanbod en zo prioritaire winkels geselecteerd. “In die verkooppunten is Carrefour begonnen met het opdrijven van de veiligheidsmaatregelen. Elke nieuwe Express die in de toekomst haar deuren zal openen, wordt eveneens standaard uitgerust met dit drievoudige beveiligingssysteem”, aldus nog Van Outryve. “Voor alle duidelijkheid: bij bepaalde winkels waren reeds meerdere van deze maatregelen geïmplementeerd.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

Back to top