Handelaars willen solden een maand later

Handelaars willen solden een maand later

Handelaars willen solden een maand later

Uit een rondvraag van het NSZ blijkt dat meer dan 60 procent van de handelaars wil dat de solden zowel in de winter als in de zomer een maandje later plaats vinden. Dat zou er mee voor moeten zorgen dat de resultaten weer beter worden.

 

Investeren in e-commerce

“Omdat de solden nu al jaren teleurstellend verlopen, moet er sowieso iets gebeuren”, vindt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Maar de sector zelf moet ook meewillen en niet bang zijn om trends als e-commerce te omarmen. Dat gebeurt nu te weinig.”

 

De voorbije vijf jaar was er op het einde van de soldenperiode vrijwel altijd sprake van een omzetdaling ten opzichte van een jaar eerder. Dat heeft te maken met de opmars van koppelverkoop in aanloop naar de solden, maar ook met het stijgende succes van e-commerce.

 

“Al jaren raden wij kleinhandelaars aan om daarin te investeren, maar we stellen vast dat nog steeds maar een kwart van de modewinkels over een webwinkel beschikt en dat maar 15 procent bereid is om het komende jaar een webwinkel op te starten. Dat moet en kan beter”, vindt Christine Mattheeuws.

 

Weer spelbreker

De afgelopen jaren is het echter vooral het weer geweest dat spelbreker was. Dat gevoel heerst ook bij ongeveer 40 procent van de ondervraagde handelaars. Omdat vaak pas een maand later het echte winter- of zomerweer op gang kwam, pleiten heel wat handelaars ervoor om de solden een maand later te organiseren.

 

“Door de solden met een maand op te schuiven, kan er ook later en dus meer in overeenstemming met het klimaat gestart worden met de nieuwe collectie.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.