Handelaars willen solden een maand later

Handelaars willen solden een maand later

Uit een rondvraag van het NSZ blijkt dat meer dan 60 procent van de handelaars wil dat de solden zowel in de winter als in de zomer een maandje later plaats vinden. Dat zou er mee voor moeten zorgen dat de resultaten weer beter worden.

 

Investeren in e-commerce

“Omdat de solden nu al jaren teleurstellend verlopen, moet er sowieso iets gebeuren”, vindt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Maar de sector zelf moet ook meewillen en niet bang zijn om trends als e-commerce te omarmen. Dat gebeurt nu te weinig.”

 

De voorbije vijf jaar was er op het einde van de soldenperiode vrijwel altijd sprake van een omzetdaling ten opzichte van een jaar eerder. Dat heeft te maken met de opmars van koppelverkoop in aanloop naar de solden, maar ook met het stijgende succes van e-commerce.

 

“Al jaren raden wij kleinhandelaars aan om daarin te investeren, maar we stellen vast dat nog steeds maar een kwart van de modewinkels over een webwinkel beschikt en dat maar 15 procent bereid is om het komende jaar een webwinkel op te starten. Dat moet en kan beter”, vindt Christine Mattheeuws.

 

Weer spelbreker

De afgelopen jaren is het echter vooral het weer geweest dat spelbreker was. Dat gevoel heerst ook bij ongeveer 40 procent van de ondervraagde handelaars. Omdat vaak pas een maand later het echte winter- of zomerweer op gang kwam, pleiten heel wat handelaars ervoor om de solden een maand later te organiseren.

 

“Door de solden met een maand op te schuiven, kan er ook later en dus meer in overeenstemming met het klimaat gestart worden met de nieuwe collectie.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Back to top