Handelaars willen solden een maand later

Handelaars willen solden een maand later

Uit een rondvraag van het NSZ blijkt dat meer dan 60 procent van de handelaars wil dat de solden zowel in de winter als in de zomer een maandje later plaats vinden. Dat zou er mee voor moeten zorgen dat de resultaten weer beter worden.

 

Investeren in e-commerce

“Omdat de solden nu al jaren teleurstellend verlopen, moet er sowieso iets gebeuren”, vindt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Maar de sector zelf moet ook meewillen en niet bang zijn om trends als e-commerce te omarmen. Dat gebeurt nu te weinig.”

 

De voorbije vijf jaar was er op het einde van de soldenperiode vrijwel altijd sprake van een omzetdaling ten opzichte van een jaar eerder. Dat heeft te maken met de opmars van koppelverkoop in aanloop naar de solden, maar ook met het stijgende succes van e-commerce.

 

“Al jaren raden wij kleinhandelaars aan om daarin te investeren, maar we stellen vast dat nog steeds maar een kwart van de modewinkels over een webwinkel beschikt en dat maar 15 procent bereid is om het komende jaar een webwinkel op te starten. Dat moet en kan beter”, vindt Christine Mattheeuws.

 

Weer spelbreker

De afgelopen jaren is het echter vooral het weer geweest dat spelbreker was. Dat gevoel heerst ook bij ongeveer 40 procent van de ondervraagde handelaars. Omdat vaak pas een maand later het echte winter- of zomerweer op gang kwam, pleiten heel wat handelaars ervoor om de solden een maand later te organiseren.

 

“Door de solden met een maand op te schuiven, kan er ook later en dus meer in overeenstemming met het klimaat gestart worden met de nieuwe collectie.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Aantal marktkramers weer in stijgende lijn

11/01/2018

Het aantal marktkramers is op vijf jaar tijd met 3,8% toegenomen, zo blijkt uit een analyse die NSZ maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2016 waren er in ons land 7.798 marktkramers actief.

Back to top