Handelaars willen solden een maand later

Handelaars willen solden een maand later

Uit een rondvraag van het NSZ blijkt dat meer dan 60 procent van de handelaars wil dat de solden zowel in de winter als in de zomer een maandje later plaats vinden. Dat zou er mee voor moeten zorgen dat de resultaten weer beter worden.

 

Investeren in e-commerce

“Omdat de solden nu al jaren teleurstellend verlopen, moet er sowieso iets gebeuren”, vindt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Maar de sector zelf moet ook meewillen en niet bang zijn om trends als e-commerce te omarmen. Dat gebeurt nu te weinig.”

 

De voorbije vijf jaar was er op het einde van de soldenperiode vrijwel altijd sprake van een omzetdaling ten opzichte van een jaar eerder. Dat heeft te maken met de opmars van koppelverkoop in aanloop naar de solden, maar ook met het stijgende succes van e-commerce.

 

“Al jaren raden wij kleinhandelaars aan om daarin te investeren, maar we stellen vast dat nog steeds maar een kwart van de modewinkels over een webwinkel beschikt en dat maar 15 procent bereid is om het komende jaar een webwinkel op te starten. Dat moet en kan beter”, vindt Christine Mattheeuws.

 

Weer spelbreker

De afgelopen jaren is het echter vooral het weer geweest dat spelbreker was. Dat gevoel heerst ook bij ongeveer 40 procent van de ondervraagde handelaars. Omdat vaak pas een maand later het echte winter- of zomerweer op gang kwam, pleiten heel wat handelaars ervoor om de solden een maand later te organiseren.

 

“Door de solden met een maand op te schuiven, kan er ook later en dus meer in overeenstemming met het klimaat gestart worden met de nieuwe collectie.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Back to top