Handelsmerk Dash op Duitstalige markt in handen van Duitse Dalli Group

Handelsmerk Dash op Duitstalige markt in handen van Duitse Dalli Group

De Duitse Dalli Group heeft de merkrechten van het wasmiddel Dash voor de DACH-regio overgenomen van Procter & Gamble. Ook het merkrecht van Bonux voor vrijwel heel Europa, met uitzondering van Turkije, komt in handen van de groep.

“Baanbrekende stap”

Een overnamebedrag werd er niet bekend gemaakt en de overname moet ook nog goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten. Toch is Dalli-topman Hermann Wirtz erg opgetogen: “Dit is een baanbrekende stap in de strategische ontwikkeling van ons bedrijf”, zei hij tegen de Aachener Zeitung. Ook de rest van de raad van bestuur noemt de overname de "perfecte volgende stap in de ontwikkeling van het bedrijf".

 

Dalli heeft in Stolberg nabij Aken de grootste wasmiddelenfabriek ter wereld, waar het jaarlijks 120.000 ton wasmiddelen produceert voor discountmerken als Cien, W5 en Tandil. In 2014 nam het ook al een productiesite van P&G over in Roemenië. De voorbije jaren is de groep dan ook vooral bezig met de expansie buiten Duitsland, aangezien de markt in het thuisland stagneert. Ook in het Nederlandse Hoensbroek beschikt Dalli over een grote fabriek.

 

Het is nog niet duidelijk waar Dalli Dash en Bonux gaat produceren, maar P&G blijft de producten die in de deal betrokken zijn nog tot negen maanden na de afronding van de deal zelf produceren. Buiten de regio's die in de deal betrokken zijn, zal P&G de merkrechten zelf in handen houden en dus ook instaan voor de productie.

 

Dash zag in 1962 het licht bij Procter & Gamble en het merk groeide sindsdien uit tot één van de meest populaire merken in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het Franse Bonux is zelfs nog enkele jaren ouder.