Hans Anders wil af van discount-imago

Hans Anders wil af van discount-imago

Brillenketen Hans Anders gaat op eigen kracht voort na het afspringen van de overnamegesprekken. Topman Patrick Herman toont zich daarbij ambitieuzer dan ooit: “We zullen jaarlijks zo’n tien winkels openen in België en de bestaande maken we mooier.”

Op naar 150 brillenwinkels in België

Nu de Nederlandse brillenketen Hans Anders geen overnemer gevonden heeft, verandert de groep het geweer van schouder. Dat zegt de Belg Patrick Herman, sinds 2010 CEO van Hans Anders, in een gesprek met zakenkrant De Tijd. “We zullen jaarlijks zo'n tien winkels openen. We zitten nog lang niet aan ons verzadigingspunt. We hebben hier nu 95 winkels. Over enkele jaren moeten het er 150 zijn”, klinkt het. Hans Anders telt alles samen 390 vestigingen, waarvan ongeveer 250 in Nederland.

 

Topman Patrick Herman ziet in België veel mogelijkheden om uit te breiden, want het aantal zelfstandige opticiens blijft maar dalen (al hebben die nog altijd 80% van de markt in handen). “Dat is uniek. In België hebben de twee grote spelers (Pearle en Hans Anders, nvdr.) een marktaandeel van amper 20%. In Nederland hebben de drie grote ketens de helft van de markt in handen. Wij groeien op dit moment sneller dan de markt. Dat zegt genoeg.”

 

Ook internationaal wil Hans Anders doorgroeien, zowel in Zweden ‑ waar de keten in 2013 de 35 winkels van Direkt Optik overnam ‑ als in Frankrijk. “We zijn er vijf jaar actief en hebben er nu 50 winkels, maar om voldoende schaalgrootte te hebben, moeten er minstens 200 zijn.”

 

“Merken worden belangrijker”

Behalve expansie werkt Hans Anders ook aan een ‘upgrade’ van zijn winkels en aanbod. “We leggen steeds meer de nadruk op merkbrillen en beseffen meer dan ooit dat onze winkels mooi moeten zijn. We willen af van ons pure discountimago”, zegt de topman.

 

“Als [consumenten] geen Ray-Ban vinden, gaan ze naar een andere winkel. Ray-Ban is de enige blockbuster in de brillenwereld. Het enige merk dat mensen zo aantrekt. We hebben veel moeite moeten doen om Ray-Ban te overtuigen. Ze vonden onze winkels niet mooi. Daarop hebben we beslist onze winkels te vernieuwen en mooier te maken. Dat heeft ze overtuigd.”

 

Daarom krijgen de Hans Anders-verkooppunten de komende jaren mooiere vloeren, rekken waarin de brillen beter tot hun recht komen, meer verkoopoppervlakte en nieuwe verlichting. “We verkopen goedkope brillen, maar dat wil niet zeggen dat onze winkels niet mooi hoeven te zijn. Zara verkoopt ook goedkope kleding in mooie winkels. Dat vinden klanten leuk.” Hans Anders, opgericht in 1982, telt momenteel 1.700 werknemers en boekt een jaaromzet van 190 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Belg interim-topman bij speelgoedketen Intertoys

07/12/2017

Stefaan Vansteenkiste is de nieuwe topman bij speelgoedketen Intertoys. Die aanstelling gebeurt in het kader van de overname van Intertoys door Alteri eerder deze week. Vansteenkiste zal het bedrijf nu leiden tot er een permanente CEO is gevonden. 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Winkeldiefstallen pieken na zonsondergang

07/12/2017

Tijdens de ‘donkere’ maanden november tot maart ligt het aantal winkeldiefstallen bij valavond gemiddeld 13% hoger dan in de maanden waarin het zomeruur nog geldt. Handelaars vragen dan ook meer politie in de winkelstraat en een snelle invoering van de ‘winkeldiefstalboete’ naar Nederlands voorbeeld.

Back to top