Hans Anders wil af van discount-imago | RetailDetail

Hans Anders wil af van discount-imago

Hans Anders wil af van discount-imago

Brillenketen Hans Anders gaat op eigen kracht voort na het afspringen van de overnamegesprekken. Topman Patrick Herman toont zich daarbij ambitieuzer dan ooit: “We zullen jaarlijks zo’n tien winkels openen in België en de bestaande maken we mooier.”

Op naar 150 brillenwinkels in België

Nu de Nederlandse brillenketen Hans Anders geen overnemer gevonden heeft, verandert de groep het geweer van schouder. Dat zegt de Belg Patrick Herman, sinds 2010 CEO van Hans Anders, in een gesprek met zakenkrant De Tijd. “We zullen jaarlijks zo'n tien winkels openen. We zitten nog lang niet aan ons verzadigingspunt. We hebben hier nu 95 winkels. Over enkele jaren moeten het er 150 zijn”, klinkt het. Hans Anders telt alles samen 390 vestigingen, waarvan ongeveer 250 in Nederland.

 

Topman Patrick Herman ziet in België veel mogelijkheden om uit te breiden, want het aantal zelfstandige opticiens blijft maar dalen (al hebben die nog altijd 80% van de markt in handen). “Dat is uniek. In België hebben de twee grote spelers (Pearle en Hans Anders, nvdr.) een marktaandeel van amper 20%. In Nederland hebben de drie grote ketens de helft van de markt in handen. Wij groeien op dit moment sneller dan de markt. Dat zegt genoeg.”

 

Ook internationaal wil Hans Anders doorgroeien, zowel in Zweden ‑ waar de keten in 2013 de 35 winkels van Direkt Optik overnam ‑ als in Frankrijk. “We zijn er vijf jaar actief en hebben er nu 50 winkels, maar om voldoende schaalgrootte te hebben, moeten er minstens 200 zijn.”

 

“Merken worden belangrijker”

Behalve expansie werkt Hans Anders ook aan een ‘upgrade’ van zijn winkels en aanbod. “We leggen steeds meer de nadruk op merkbrillen en beseffen meer dan ooit dat onze winkels mooi moeten zijn. We willen af van ons pure discountimago”, zegt de topman.

 

“Als [consumenten] geen Ray-Ban vinden, gaan ze naar een andere winkel. Ray-Ban is de enige blockbuster in de brillenwereld. Het enige merk dat mensen zo aantrekt. We hebben veel moeite moeten doen om Ray-Ban te overtuigen. Ze vonden onze winkels niet mooi. Daarop hebben we beslist onze winkels te vernieuwen en mooier te maken. Dat heeft ze overtuigd.”

 

Daarom krijgen de Hans Anders-verkooppunten de komende jaren mooiere vloeren, rekken waarin de brillen beter tot hun recht komen, meer verkoopoppervlakte en nieuwe verlichting. “We verkopen goedkope brillen, maar dat wil niet zeggen dat onze winkels niet mooi hoeven te zijn. Zara verkoopt ook goedkope kleding in mooie winkels. Dat vinden klanten leuk.” Hans Anders, opgericht in 1982, telt momenteel 1.700 werknemers en boekt een jaaromzet van 190 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top