Hasbro doet bod op concurrent Mattel | RetailDetail

Hasbro doet bod op concurrent Mattel

Hasbro doet bod op concurrent Mattel
Shutterstock

Er komt mogelijk een grote samensmelting in de speelgoedwereld, want Hasbro heeft een overnamebod gedaan op concurrent Mattel. Samen zouden ze het grootste speelgoedbedrijf ter wereld worden.

Merchandising

Het bod van Hasbro op Mattel kwam naar buiten dankzij anonieme bronnen bij The Wall Street Journal , maar veel details zijn er niet bekend. De marktwaarde van Mattel, vooral bekend van Barbie en Hot Wheels, schommelt momenteel rond de vijf miljard dollar (4,3 miljard euro), nadat het aandeel dit jaar al 47% daalde in waarde. Die van Hasbro, dat voornamelijk een grote naam is in de gezelschapsspellen, is met elf miljard dollar (9,4 miljard euro) meer dan twee keer zo groot.

 

Als de overname er komt, zal het bedrijf een bijzonder sterke onderhandelingspositie verwerven tegenover tv- en filmmakers rond merchandising, een belangrijke inkomstenbron voor speelgoedmakers. Mattel had zo lange tijd een contract met Disney, maar verloor die deal op zijn beurt aan Hasbro.

 

LEGO

Daarnaast moet de consolidatie de bedrijven sterker maken in wat een bijzonder moeilijke markt is. Traditionele spelletjes en speelgoed doen het al langer slecht en vooral in de Verenigde Staten, de thuisbasis van de twee speelgoedmakers, valt dat op. Zo moest speelgoedketen Toys ‘R’ Us onlangs nog de boeken neerleggen, wat dan weer een sterke impact had op de omzet van Mattel.

 

De toenaderingspoging tussen de twee bedrijven is niet nieuw: zowel in 1996 als in 2016 werd er al kortstondig gesproken over een fusie. Begin dit jaar nam LEGO echter voor het eerst de titel van grootste speelgoedmaker ter wereld over van Mattel, met een omzet van 5,1 miljard euro. Als de fusie van Hasbro en Mattel er komt, dan zal het die leiderspositie dus snel terug moeten afgeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.