Hasbro doet bod op concurrent Mattel | RetailDetail

Hasbro doet bod op concurrent Mattel

Hasbro doet bod op concurrent Mattel
Shutterstock

Er komt mogelijk een grote samensmelting in de speelgoedwereld, want Hasbro heeft een overnamebod gedaan op concurrent Mattel. Samen zouden ze het grootste speelgoedbedrijf ter wereld worden.

Merchandising

Het bod van Hasbro op Mattel kwam naar buiten dankzij anonieme bronnen bij The Wall Street Journal , maar veel details zijn er niet bekend. De marktwaarde van Mattel, vooral bekend van Barbie en Hot Wheels, schommelt momenteel rond de vijf miljard dollar (4,3 miljard euro), nadat het aandeel dit jaar al 47% daalde in waarde. Die van Hasbro, dat voornamelijk een grote naam is in de gezelschapsspellen, is met elf miljard dollar (9,4 miljard euro) meer dan twee keer zo groot.

 

Als de overname er komt, zal het bedrijf een bijzonder sterke onderhandelingspositie verwerven tegenover tv- en filmmakers rond merchandising, een belangrijke inkomstenbron voor speelgoedmakers. Mattel had zo lange tijd een contract met Disney, maar verloor die deal op zijn beurt aan Hasbro.

 

LEGO

Daarnaast moet de consolidatie de bedrijven sterker maken in wat een bijzonder moeilijke markt is. Traditionele spelletjes en speelgoed doen het al langer slecht en vooral in de Verenigde Staten, de thuisbasis van de twee speelgoedmakers, valt dat op. Zo moest speelgoedketen Toys ‘R’ Us onlangs nog de boeken neerleggen, wat dan weer een sterke impact had op de omzet van Mattel.

 

De toenaderingspoging tussen de twee bedrijven is niet nieuw: zowel in 1996 als in 2016 werd er al kortstondig gesproken over een fusie. Begin dit jaar nam LEGO echter voor het eerst de titel van grootste speelgoedmaker ter wereld over van Mattel, met een omzet van 5,1 miljard euro. Als de fusie van Hasbro en Mattel er komt, dan zal het die leiderspositie dus snel terug moeten afgeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Flamant in handen van Besix

25/05/2018

Interieurspecialist Flamant, met vijf winkels in België en één in Parijs, wordt overgenomen door bouwgroep Besix. Voormalig Brantano-topman Kurt Moons wordt CEO en moet het bedrijf een doorstart bezorgen.

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.