Hasbro en Mattel werken aan fusie | RetailDetail

Hasbro en Mattel werken aan fusie

Hasbro en Mattel werken aan fusie

Hasbro en Mattel, twee grote Amerikaanse speelgoedfabrikanten, zouden denken aan een fusie. Dat heeft een anonieme bron bevestigd aan persbureau Bloomberg. De bedoeling is om samen sterker te staan tegen het Deense Lego.

 

Kwart van de markt in handen

Mattel, dat vooral gekend is vanwege Barbie en Hot Wheels, heeft het de laatste jaren steeds moeilijker om Hasbro achter zich te houden. Dat heeft met onder andere My Little Pony en Star Wars enkele zeer succesvolle merken in handen. Onlangs verloor Mattel ook nog eens enkele licenties aan Hasbro.

 

Het zou echter Hasbro zijn die eind vorig jaar de eerste stap zette in de richting van Mattel en de gesprekken aanknoopte rond een mogelijke fusie van de twee speelgoedbedrijven. Samen zouden ze ongeveer een kwart van de Amerikaanse markt in handen krijgen. Dat percentage is nog laag genoeg om geen problemen te krijgen met de Amerikaanse mededingingsautoriteiten, maar een combinatie van de twee bedrijven zou er wel voor kunnen zorgen dat ze beter de concurrentie kunnen aangaan met het Deense Lego, dat de laatste jaren veel sterker groeit dan de twee Amerikaanse bedrijven.

 

Het is niet de eerste keer dat er fusiegesprekken zijn tussen de twee partijen. Ongeveer twintig jaar geleden trok Mattel een bod van 5,2 miljard dollar op Hasbro in, nadat het vond dat Hasbro een onhoudbaar klimaat had gecreëerd in de media rond de overname. Hasbro wilde toen ook met alle macht de overname tegenhouden. Die houding is nu duidelijk veranderd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.