Hasbro en Mattel werken aan fusie

Hasbro en Mattel werken aan fusie

Hasbro en Mattel, twee grote Amerikaanse speelgoedfabrikanten, zouden denken aan een fusie. Dat heeft een anonieme bron bevestigd aan persbureau Bloomberg. De bedoeling is om samen sterker te staan tegen het Deense Lego.

 

Kwart van de markt in handen

Mattel, dat vooral gekend is vanwege Barbie en Hot Wheels, heeft het de laatste jaren steeds moeilijker om Hasbro achter zich te houden. Dat heeft met onder andere My Little Pony en Star Wars enkele zeer succesvolle merken in handen. Onlangs verloor Mattel ook nog eens enkele licenties aan Hasbro.

 

Het zou echter Hasbro zijn die eind vorig jaar de eerste stap zette in de richting van Mattel en de gesprekken aanknoopte rond een mogelijke fusie van de twee speelgoedbedrijven. Samen zouden ze ongeveer een kwart van de Amerikaanse markt in handen krijgen. Dat percentage is nog laag genoeg om geen problemen te krijgen met de Amerikaanse mededingingsautoriteiten, maar een combinatie van de twee bedrijven zou er wel voor kunnen zorgen dat ze beter de concurrentie kunnen aangaan met het Deense Lego, dat de laatste jaren veel sterker groeit dan de twee Amerikaanse bedrijven.

 

Het is niet de eerste keer dat er fusiegesprekken zijn tussen de twee partijen. Ongeveer twintig jaar geleden trok Mattel een bod van 5,2 miljard dollar op Hasbro in, nadat het vond dat Hasbro een onhoudbaar klimaat had gecreëerd in de media rond de overname. Hasbro wilde toen ook met alle macht de overname tegenhouden. Die houding is nu duidelijk veranderd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top