Heel wat geld doorgespoeld bij 2theloo

Heel wat geld doorgespoeld bij 2theloo
Shutterstock

De toiletwinkels van 2theloo hebben in 2016 een fors verlies geleden. Bovendien verliet in oktober met Almar Holtz de tweede oprichter het bedrijf, nadat in 2014 Eric Treurniet al was omgekomen bij een ongeval.

4,4 miljoen euro

Nochtans steeg vorig jaar de omzet per maand van 844.000 euro in januari naar 1,87 miljoen euro in december. Door steeds hogere kosten werd er in totaal toch een nettoverlies geleden van 4,4 miljoen euro. Bij 2theloo klinkt het dat zo’n verlies niet abnormaal is bij een bedrijf in volle groei, maar ook binnen het management rommelt het al een tijdje.

 

Zo verliet medeoprichter Almar Holtz in oktober 2016 het bedrijf, nadat hij eerst flink in de clinch had gelegen met investeringsbedrijf Avedon. “Ik ben al sinds oktober weg, verder heb ik er niets over te zeggen”, zegt hij aan De Telegraaf. Ook alle andere mensen die mee aan de wieg stonden van 2theloo zijn ondertussen al opgestapt en vorige maand vertrok CFO Ruud Bergervoet nog naar Holland Casino. Hij wal al die vierde CFO in de korte geschiedenis van het bedrijf.

 

Broze relatie met Shell

Ondertussen blijkt ook de band met Shell steeds brozer te worden. Die samenwerking is voor 2theloo nochtans bijzonder belangrijk, want 15,5 miljoen van de in totaal 36,9 miljoen bezoeken bij vestigingen van 2theloo vonden plaats bij een tankstation van Shell. Dat wil nu echter het contract voor de exploitatie van zijn openbare toiletten in de Benelux opnieuw aan de markt onderwerpen. Dat betekent voor 2theloo mogelijk een bijzonder groot verlies.

 

Om het toiletbedrijf terug op het juiste spoor te brengen, werden Kees-Jan Bus als CEO en Tom Daniëls als CFO aangetrokken. Zij moeten 2theloo opnieuw winstgevend maken en slaagden er al in om extra geld vrij te krijgen bij de aandeelhouders, zodat er verder kan geïnvesteerd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Foot Locker kent kleine omzetstijging bij start van boekjaar

23/05/2017

Schoenenketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2017 een kleine omzetstijging gekend van 0,7%, naar 2 miljard dollar (1,8 miljard euro). De nettowinst daalde wel ten opzichte van een jaar eerder, van 191 naar 180 miljoen dollar (160 miljoen euro).

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Back to top