Heel wat minder verlies voor Hema in 2016

Heel wat minder verlies voor Hema in 2016
Shutterstock

De Nederlandse winkelketen Hema is er in geslaagd om de verliezen in 2016 sterk terug te dringen ten opzichte van een jaar eerder. De omzet steeg over het volledige jaar met bijna 5%, dankzij meer kledingverkopen en het nieuwe winkelconcept.

Groeistrategie werpt vruchten af

De totale omzet bij Hema kwam in 2016 uit op 1,19 miljard euro: dat is een groei van 4,7% ten opzichte van een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een stijging van 2,8% ten opzichte van 2015. Dankzij die omzetstijging groeide de genormaliseerde EBITDA met 26,5% naar 108,2 miljoen euro. Er werd wel nog steeds een nettoverlies geleden van 26,2 miljoen, maar dat was beduidend minder dan in 2015: toen werd er een verlies geleden van 72,5 miljoen euro.

 

“We zijn erg tevreden over onze prestaties in 2016. We hebben weer meer klanten weten te trekken, wat leidde tot een hoger marktaandeel en een recordomzet. We liggen op koers en we kunnen nu zien dat onze groeistrategie, het revitaliseren van de Benelux, internationale expansie en groei in e-commerce, zijn vruchten afwerpt”, aldus CEO Tjeerd Jegen. “We hebben ons winkelbestand en omzet in alle landen buiten Nederland vergroot. Na positieve testresultaten in 9 bestaande Benelux-winkels gaan we het internationale winkelconcept de komende jaren ook in Nederland en België verder uitrollen.”

 

Expansie op internationale markten

Hema verkocht in 2016 7,5% meer kleding en wist in die branche zijn marktaandeel aanzienlijk te verbeteren. Ook het marktaandeel binnen ‘huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten’ ging er op vooruit, dankzij een omzetstijging van 8,9%. Binnen food daalde de omzet wel met 2,7%.

 

Het bedrijf groeide in 2016 bovendien op alle markten. In Nederland ging de omzet er met 4,8% op vooruit, in België en Luxemburg was dat wel maar 0,8%. Ook in Duitsland was er een kleine groei van 1,5%. De grootste sprong werd er in Frankrijk gemaakt, waar Hema groeide met 23,9%. Daar opende Hema dan ook tien nieuwe winkels in 2016. In 2017 wil het nog eens 25 nieuwe winkels openen in markten buiten België en Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

Back to top