Heel wat minder verlies voor Hema in 2016 | RetailDetail

Heel wat minder verlies voor Hema in 2016

Heel wat minder verlies voor Hema in 2016
Shutterstock

De Nederlandse winkelketen Hema is er in geslaagd om de verliezen in 2016 sterk terug te dringen ten opzichte van een jaar eerder. De omzet steeg over het volledige jaar met bijna 5%, dankzij meer kledingverkopen en het nieuwe winkelconcept.

Groeistrategie werpt vruchten af

De totale omzet bij Hema kwam in 2016 uit op 1,19 miljard euro: dat is een groei van 4,7% ten opzichte van een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een stijging van 2,8% ten opzichte van 2015. Dankzij die omzetstijging groeide de genormaliseerde EBITDA met 26,5% naar 108,2 miljoen euro. Er werd wel nog steeds een nettoverlies geleden van 26,2 miljoen, maar dat was beduidend minder dan in 2015: toen werd er een verlies geleden van 72,5 miljoen euro.

 

“We zijn erg tevreden over onze prestaties in 2016. We hebben weer meer klanten weten te trekken, wat leidde tot een hoger marktaandeel en een recordomzet. We liggen op koers en we kunnen nu zien dat onze groeistrategie, het revitaliseren van de Benelux, internationale expansie en groei in e-commerce, zijn vruchten afwerpt”, aldus CEO Tjeerd Jegen. “We hebben ons winkelbestand en omzet in alle landen buiten Nederland vergroot. Na positieve testresultaten in 9 bestaande Benelux-winkels gaan we het internationale winkelconcept de komende jaren ook in Nederland en België verder uitrollen.”

 

Expansie op internationale markten

Hema verkocht in 2016 7,5% meer kleding en wist in die branche zijn marktaandeel aanzienlijk te verbeteren. Ook het marktaandeel binnen ‘huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten’ ging er op vooruit, dankzij een omzetstijging van 8,9%. Binnen food daalde de omzet wel met 2,7%.

 

Het bedrijf groeide in 2016 bovendien op alle markten. In Nederland ging de omzet er met 4,8% op vooruit, in België en Luxemburg was dat wel maar 0,8%. Ook in Duitsland was er een kleine groei van 1,5%. De grootste sprong werd er in Frankrijk gemaakt, waar Hema groeide met 23,9%. Daar opende Hema dan ook tien nieuwe winkels in 2016. In 2017 wil het nog eens 25 nieuwe winkels openen in markten buiten België en Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.