Heel wat nieuwe handelszaken in voetgangerszone Brussel

Heel wat nieuwe handelszaken in voetgangerszone Brussel

Heel wat nieuwe handelszaken in voetgangerszone Brussel

Sinds de invoering van de voetgangerszone in het centrum van Brussel, zijn er heel wat nieuwe handelszaken in en rond het gebied geopend. Het laatste jaar openden maar liefst 28 ondernemers er een nieuwe zaak.

Opnieuw aantrekkelijk centrum

Zo koos chef-kok Wim Ballieu specifiek voor de voetgangerszone voor een opening van een nieuwe vestiging van zijn keten Balls & Glory en keerde Carrefour terug in het Brusselse centrum, waarbij de voetgangerszone daarin een belangrijke rol speelde.

 

Als er enkel wordt gekeken naar de straten die sinds iets meer dan een jaar autovrij zijn, dan valt op dat er sindsdien 18 nieuwe handelszaken de deuren hebben geopend, zoals de eerste Swatch Store in België. Daarmee worden de vele criticasters van het project, die niet zelden verwezen naar de "rampzalige gevolgen voor winkels", flink de mond gesnoerd.

 

"Het afgelopen jaar heeft Brussel met de aanslagen en de lockdown heel wat tegenslag gekend", zegt burgemeester Yvan Mayeur aan Le Soir. "Maar deze nieuwe winkels, elk met hun eigen specifieke kwaliteiten, tonen aan dat het centrum opnieuw commercieel aantrekkelijk wordt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

Brussels akkoord over duurzamere voeding

15/05/2018

De Brusselse distributeurs verbinden zich ertoe tegen 2020 30% minder voedselafval te hebben en 20% meer ruimte te voorzien voor Belgische voeding. Dat maakt deel uit van een nieuw akkoord tussen het Brussels Gewest en de sector.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.