Helft meer omzet voor Coolblue in 2016 | RetailDetail

Helft meer omzet voor Coolblue in 2016

Helft meer omzet voor Coolblue in 2016

Online retailer Coolblue zag in 2016 zijn omzet met 55% stijgen naar 857 miljoen euro en wil dit jaar zelfs de grens van 1 miljard euro doorbreken. Ook een nieuwe winkel, "een paradepaardje", hoort tot de plannen voor 2017.

Ongekend hoge klanttevredenheid

Dankzij de omzetstijging groeide ook de EBITDA in 2016 naar 19 miljoen euro. Ook de Net Promotor Score, die de klanttevredenheid meet, steeg vorig jaar naar een recordhoogte van 67. “Dat is ongekend hoog voor Nederlandse en Belgische normen”, zegt oprichter Pieter Zwart daarover.

 

Die hoge tevredenheid is voor een groot stuk te danken aan de Coolblue Bezorgservice die vorig jaar werd opgestart: “Eén van de dingen waar we bij Coolblue misschien wel het meest trots op zijn, is de lancering van onze Bezorgservice. Daar zijn we afgelopen jaar mee gestart in Nederland en op dit moment hebben we al meer dan 300 ‘Coolblue Bezorgberen’ die er witgoed leveren. Zij zorgen op dit moment voor de allerhoogste Klantentevredenheidscijfers binnen Coolblue”, aldus Zwart.

 

Veel veranderingen in 2017

Ook dit jaar heeft Coolblue grote plannen: zo wordt het distributiecentrum in Tilburg bijna verdubbeld naar een totaaloppervlakte van 88.000 m². Bovendien plant Coolblue dit jaar een nieuwe winkel te openen volgens een volledig nieuw concept. “Ons nieuwe winkelconcept wordt niet alleen ontzettend Cool en blauw, maar ook heel groot. Het wordt echt het paradepaardje van Coolblue,” aldus Zwart. Meer informatie wordt er voorlopig niet vrijgegeven. Coolblue wil zo 1.500 nieuwe banen creëren en mikt in 2017 op een totale omzet van 1,2 miljard euro.

 

Daarnaast staan er achter de schermen nog een aantal veranderingen op de planning. Zo liet Coolblue een tijdje geleden al weten dat de honderden aparte webwinkels dit jaar nog zullen verdwijnen en allemaal onder de vlag van Coolblue komen. Dat is mogelijk omdat de naamsbekendheid van Coolblue momenteel groot genoeg is.

 

Tot slot is Coolblue ook op zoek naar medewerkers die kunnen helpen met het omzetten van de webshop naar andere talen. Het lijkt er dus sterk op dat de Nederlandse online retailer binnenkort ook andere taalgebieden zal proberen te veroveren. In een eerste fase zal de webshop alvast naar het Frans vertaald worden, om zo de Waalse klanten beter te kunnen bedienen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Britten noemen Roeselare bij inspirerendste winkelsteden ter wereld

26/04/2018

Niet Brugge, Antwerpen of Gent, maar wel Roeselare prijkt in een Britse lijst van inspirerendste winkelsteden ter wereld. De West-Vlamingen charmeerden retailexperts met hun doordachte mix van shoppinginitiatieven.

Hogere omzet GrandVision door overnames

26/04/2018

GrandVision sluit het eerste kwartaal van 2018 af met een omzetgroei van 8%, die het bedrijf wel grotendeels dankt aan overnames. De optiekketen ziet haar operationele winst wel lichtjes dalen ten opzichte van een jaar eerder.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week zijn internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.

Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk

26/04/2018

Terwijl bij Carrefour België bonden en directie deze week een eerste keer rond de tafel hebben gezeten, is er in Frankrijk al een akkoord getekend over het sociaal plan en de vrijwillige vertrekkers.

BeCommerce introduceert keurmerk voor B2B-webshops

26/04/2018

Branchevereniging BeCommerce heeft een nieuw logo en een nieuw keurmerk voor B2B-webshops voorgesteld. Het is volgens de organisatie het eerste keurmerk in België voor business-to-business e-commercespelers.