HEMA België voert uniform in

HEMA België voert uniform in

De Nederlandse winkelketen HEMA laat in een persbericht weten zich te zullen schikken naar de klachten van enkele klanten en een hoofddoekenverbod in te zullen voeren. Om de wet op de discriminatie niet te overtreden, wordt het verbod meteen uitgebreid naar andere religieuze symbolen, tatoeages en piercings. 

 

De beslissing is het voorlopige eindpunt van een stevige rel, die begon met het ontslaan van een Limburgs medewerkster wegens het dragen van een hoofddoek. Hoewel ze die hoofddoek zelf van HEMA had gekregen en er zelfs een HEMA-logo opstond, waren de klachten van enkele klanten genoeg om haar aan de deur te zetten. Via de Facebookpagina van de winkelketen kwam de rel in de openbaarheid, tot groot genoegen van extreem-rechts politicus Filip Dewinter. Die feliciteerde Hema meteen voor zijn forse houding, en riep iedereen op meer Hema-worsten te kopen. 

 

In haar persbericht geeft Hema toe fout gehandeld te hebben tegenover de Limburgse. Ze kreeg daarom een aanbod om terug te beginnen, weliswaar in een functie zonder contact met het publiek. Om een dergelijke rel in de toekomst tegen te gaan, scherpt Hema België zijn arbeidsreglement dus nu aan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld thuisland Nederland, waar hoofddoeken wel mogen, zal een hoofddoek in Belgische vestigingen van de keten dus niet meer kunnen. 

 

De Nederlandse winkelketen HEMA laat in een persbericht weten zich te zullen schikken naar de klachten van enkele klanten en een hoofddoekenverbod in te zullen voeren. Om de wet op de discriminatie niet te overtreden, wordt het verbod meteen uitgebreid naar andere religieuze symbolen, tatoeages en piercings. 

 

De beslissing is het voorlopige eindpunt van een stevige rel, die begon met het ontslaan van een Limburgs medewerkster wegens het dragen van een hoofddoek. Hoewel ze die hoofddoek zelf van HEMA had gekregen en er zelfs een HEMA-logo opstond, waren de klachten van enkele klanten genoeg om haar aan de deur te zetten. Via de Facebookpagina van de winkelketen kwam de rel in de openbaarheid, tot groot genoegen van extreem-rechts politicus Filip Dewinter. Die feliciteerde Hema meteen voor zijn forse houding, en riep iedereen op meer Hema-worsten te kopen. 

 

In haar persbericht geeft Hema toe fout gehandeld te hebben tegenover de Limburgse. Ze kreeg daarom een aanbod om terug te beginnen, weliswaar in een functie zonder contact met het publiek. Om een dergelijke rel in de toekomst tegen te gaan, scherpt Hema België zijn arbeidsreglement dus nu aan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld thuisland Nederland, waar hoofddoeken wel mogen, zal een hoofddoek in Belgische vestigingen van de keten dus niet meer kunnen. 

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

20/07/2017

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Europese consument blijft positief

18/07/2017

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Back to top