HEMA België voert uniform in

HEMA België voert uniform in

De Nederlandse winkelketen HEMA laat in een persbericht weten zich te zullen schikken naar de klachten van enkele klanten en een hoofddoekenverbod in te zullen voeren. Om de wet op de discriminatie niet te overtreden, wordt het verbod meteen uitgebreid naar andere religieuze symbolen, tatoeages en piercings. 

 

De beslissing is het voorlopige eindpunt van een stevige rel, die begon met het ontslaan van een Limburgs medewerkster wegens het dragen van een hoofddoek. Hoewel ze die hoofddoek zelf van HEMA had gekregen en er zelfs een HEMA-logo opstond, waren de klachten van enkele klanten genoeg om haar aan de deur te zetten. Via de Facebookpagina van de winkelketen kwam de rel in de openbaarheid, tot groot genoegen van extreem-rechts politicus Filip Dewinter. Die feliciteerde Hema meteen voor zijn forse houding, en riep iedereen op meer Hema-worsten te kopen. 

 

In haar persbericht geeft Hema toe fout gehandeld te hebben tegenover de Limburgse. Ze kreeg daarom een aanbod om terug te beginnen, weliswaar in een functie zonder contact met het publiek. Om een dergelijke rel in de toekomst tegen te gaan, scherpt Hema België zijn arbeidsreglement dus nu aan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld thuisland Nederland, waar hoofddoeken wel mogen, zal een hoofddoek in Belgische vestigingen van de keten dus niet meer kunnen. 

 

De Nederlandse winkelketen HEMA laat in een persbericht weten zich te zullen schikken naar de klachten van enkele klanten en een hoofddoekenverbod in te zullen voeren. Om de wet op de discriminatie niet te overtreden, wordt het verbod meteen uitgebreid naar andere religieuze symbolen, tatoeages en piercings. 

 

De beslissing is het voorlopige eindpunt van een stevige rel, die begon met het ontslaan van een Limburgs medewerkster wegens het dragen van een hoofddoek. Hoewel ze die hoofddoek zelf van HEMA had gekregen en er zelfs een HEMA-logo opstond, waren de klachten van enkele klanten genoeg om haar aan de deur te zetten. Via de Facebookpagina van de winkelketen kwam de rel in de openbaarheid, tot groot genoegen van extreem-rechts politicus Filip Dewinter. Die feliciteerde Hema meteen voor zijn forse houding, en riep iedereen op meer Hema-worsten te kopen. 

 

In haar persbericht geeft Hema toe fout gehandeld te hebben tegenover de Limburgse. Ze kreeg daarom een aanbod om terug te beginnen, weliswaar in een functie zonder contact met het publiek. Om een dergelijke rel in de toekomst tegen te gaan, scherpt Hema België zijn arbeidsreglement dus nu aan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld thuisland Nederland, waar hoofddoeken wel mogen, zal een hoofddoek in Belgische vestigingen van de keten dus niet meer kunnen. 

 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

15/06/2017

Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie 'Red de krantenwinkel'.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

België bijna altijd duurder dan buurlanden

15/06/2017

Het is een oud zeer: de Belgische consument betaalt zo goed als altijd meer wanneer hij eenzelfde product in eigen land koopt in plaats van in een buurland. Nieuwe cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat tonen dat nog maar eens aan.

Back to top