Hema blijft krimpen in België | RetailDetail

Hema blijft krimpen in België

Hema blijft krimpen in België

De Nederlandse keten Hema blijft het moeilijk hebben in België: het voorbije kwartaal zakte de omzet in ons land (en Luxemburg) met 4,5%, na een daling met 0,4% vorig jaar. Dat was wel een van de schaarse minpunten op een knap rapport.

Nieuwe Franse winkels stuwen internationale omzet

De totale omzet van Hema steeg immers met 2,2% naar 270,3 miljoen euro, een stijging die vooral werd gedragen door Frankrijk (+33,6%) dankzij liefst negen nieuwe winkels. Op België-Luxemburg na groeide de keten in al haar markten: in thuisland Nederland met 0,7%, in Duitsland met 6,9% en in de rest van de wereld (Hema heeft ook winkels in Spanje en het Verenigd Koninkrijk) met 15,1%.

 

Alle productgroepen zagen hun omzet stijgen: de omzet van de kledingafdeling steeg met 3,7% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015, de sector huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten ging met 2,4% omhoog en de food-omzet groeide met 2,2%.

 

Verlies blijft fors, maar krimpt

Heel wat andere indicatoren gingen ook omhoog: zo steeg de like-for-likeomzet met 1,2% (al was die stijging iets kleiner dan vorig jaar) en noteerde het genormaliseerde EBITDA zelfs zijn grootste stijging sinds 2010, met +19,7%. De brutomarge ging dan weer de hoogte in door lagere kosten (met name qua voorraden) en lagere afprijzingen. Zonder concrete cijfers te noemen claimde Hema ook een stijging van het aantal klantbezoeken en van het marktaandeel.

 

Desondanks moest Hema opnieuw rode cijfers optekenen: het nettoverlies over het eerste kwartaal bedroeg 14,7 miljoen euro. Toch is het bedrijf daar niet ontevreden over, want een jaar geleden bedroeg het nettoverlies nog 19,5 miljoen euro. CEO Tjeerd Hegen stelt dan ook: "De betere resultaten hebben geleid tot een verdere vermindering van het netto verlies. We liggen op koers met onze langetermijnstrategie om de operatie in de Benelux te revitaliseren, onze internationale expansie te versnellen en e-commerce te versterken. Onze focus blijft op het verder verbeteren van de operationele processen en de financiële resultaten.”

 

In de marge maakte het negentig jaar oude bedrijf ook bekend dat Mariëlle de Macker (48) op 1 september wordt toegevoegd aan het directieteam, na haar benoeming tot HR-directeur. Een andere vrouw die doordringt tot de toplaag van Hema is Tanja Dik: de 47-jarige volgt Dolf Collee op als lid van de raad van commissarissen.

 

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met 12 winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Back to top