Hema blijft krimpen in België

Hema blijft krimpen in België

De Nederlandse keten Hema blijft het moeilijk hebben in België: het voorbije kwartaal zakte de omzet in ons land (en Luxemburg) met 4,5%, na een daling met 0,4% vorig jaar. Dat was wel een van de schaarse minpunten op een knap rapport.

Nieuwe Franse winkels stuwen internationale omzet

De totale omzet van Hema steeg immers met 2,2% naar 270,3 miljoen euro, een stijging die vooral werd gedragen door Frankrijk (+33,6%) dankzij liefst negen nieuwe winkels. Op België-Luxemburg na groeide de keten in al haar markten: in thuisland Nederland met 0,7%, in Duitsland met 6,9% en in de rest van de wereld (Hema heeft ook winkels in Spanje en het Verenigd Koninkrijk) met 15,1%.

 

Alle productgroepen zagen hun omzet stijgen: de omzet van de kledingafdeling steeg met 3,7% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015, de sector huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten ging met 2,4% omhoog en de food-omzet groeide met 2,2%.

 

Verlies blijft fors, maar krimpt

Heel wat andere indicatoren gingen ook omhoog: zo steeg de like-for-likeomzet met 1,2% (al was die stijging iets kleiner dan vorig jaar) en noteerde het genormaliseerde EBITDA zelfs zijn grootste stijging sinds 2010, met +19,7%. De brutomarge ging dan weer de hoogte in door lagere kosten (met name qua voorraden) en lagere afprijzingen. Zonder concrete cijfers te noemen claimde Hema ook een stijging van het aantal klantbezoeken en van het marktaandeel.

 

Desondanks moest Hema opnieuw rode cijfers optekenen: het nettoverlies over het eerste kwartaal bedroeg 14,7 miljoen euro. Toch is het bedrijf daar niet ontevreden over, want een jaar geleden bedroeg het nettoverlies nog 19,5 miljoen euro. CEO Tjeerd Hegen stelt dan ook: "De betere resultaten hebben geleid tot een verdere vermindering van het netto verlies. We liggen op koers met onze langetermijnstrategie om de operatie in de Benelux te revitaliseren, onze internationale expansie te versnellen en e-commerce te versterken. Onze focus blijft op het verder verbeteren van de operationele processen en de financiële resultaten.”

 

In de marge maakte het negentig jaar oude bedrijf ook bekend dat Mariëlle de Macker (48) op 1 september wordt toegevoegd aan het directieteam, na haar benoeming tot HR-directeur. Een andere vrouw die doordringt tot de toplaag van Hema is Tanja Dik: de 47-jarige volgt Dolf Collee op als lid van de raad van commissarissen.

 

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top