Hema boekt vooruitgang in derde kwartaal | RetailDetail

Hema boekt vooruitgang in derde kwartaal

Hema boekt vooruitgang in derde kwartaal

In het derde kwartaal van 2016 heeft Hema opnieuw vooruitgang gemaakt, met een netto-omzet die er met bijna 3% op vooruit ging en een vergelijkbare consumentenomzet die een kleine stijging kende.

Nog steeds klein verlies

De omzet van Hema voor het derde kwartaal kwam uit op 301,2 miljoen euro, een stijging van 2,9% ten opzichte van een jaar eerder. Daarnaast steeg ook de vergelijkbare consumentenomzet met 0,2%: het is ondertussen al het zevende kwartaal dat de consumentenomzet de hoogte in gaat. De genormaliseerde EBITDA steeg met 33,2% naar 31,3%, maar Hema maakte wel nog steeds een klein nettoverlies van 1,6 miljoen euro. Dat is wel een sterke verbetering ten opzichte van een jaar eerder, toen er een verlies was van 28,8 miljoen euro.

 

“We hebben wederom een goed kwartaal achter de rug, ondanks het buitengewone warme weer dat zich in september voordeed. In lijn met de voorgaande kwartalen zijn de omzet, marge en het genormaliseerde EBITDA wederom gestegen. In het derde kwartaal van 2016 hebben we vooral meer kleding en huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten verkocht”, aldus Tjeerd Jegen, CEO van Hema.

 

Dalende omzet in België

“We liggen op koers met onze groeistrategie, die bestaat uit het revitaliseren van de Benelux, internationale expansie en groeien in e-commerce. Net zoals in Nederland zijn we in België begonnen met het testen van het internationale winkelconcept. Daarnaast hebben we in Frankrijk onze vijftigste winkel geopend en gaan we verder expanderen in Duitsland.”

 

De grootste groei voor Hema kwam er in Frankrijk, waar de omzet met 17% steeg. Ook in Nederland was er sprake van een stijging van 1,5%. In Duitsland daalde de omzet dan weer met 2,9%, terwijl er ook in België en Luxemburg sprake was van een daling van 1,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.