Hema boekt vooruitgang in derde kwartaal | RetailDetail

Hema boekt vooruitgang in derde kwartaal

Hema boekt vooruitgang in derde kwartaal

In het derde kwartaal van 2016 heeft Hema opnieuw vooruitgang gemaakt, met een netto-omzet die er met bijna 3% op vooruit ging en een vergelijkbare consumentenomzet die een kleine stijging kende.

Nog steeds klein verlies

De omzet van Hema voor het derde kwartaal kwam uit op 301,2 miljoen euro, een stijging van 2,9% ten opzichte van een jaar eerder. Daarnaast steeg ook de vergelijkbare consumentenomzet met 0,2%: het is ondertussen al het zevende kwartaal dat de consumentenomzet de hoogte in gaat. De genormaliseerde EBITDA steeg met 33,2% naar 31,3%, maar Hema maakte wel nog steeds een klein nettoverlies van 1,6 miljoen euro. Dat is wel een sterke verbetering ten opzichte van een jaar eerder, toen er een verlies was van 28,8 miljoen euro.

 

“We hebben wederom een goed kwartaal achter de rug, ondanks het buitengewone warme weer dat zich in september voordeed. In lijn met de voorgaande kwartalen zijn de omzet, marge en het genormaliseerde EBITDA wederom gestegen. In het derde kwartaal van 2016 hebben we vooral meer kleding en huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten verkocht”, aldus Tjeerd Jegen, CEO van Hema.

 

Dalende omzet in België

“We liggen op koers met onze groeistrategie, die bestaat uit het revitaliseren van de Benelux, internationale expansie en groeien in e-commerce. Net zoals in Nederland zijn we in België begonnen met het testen van het internationale winkelconcept. Daarnaast hebben we in Frankrijk onze vijftigste winkel geopend en gaan we verder expanderen in Duitsland.”

 

De grootste groei voor Hema kwam er in Frankrijk, waar de omzet met 17% steeg. Ook in Nederland was er sprake van een stijging van 1,5%. In Duitsland daalde de omzet dan weer met 2,9%, terwijl er ook in België en Luxemburg sprake was van een daling van 1,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).