Hema kruipt uit het dal | RetailDetail

Hema kruipt uit het dal

Hema kruipt uit het dal
Shutterstock

De Nederlandse winkelketen Hema is eindelijk een beetje uit het dal aan het kruipen. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf vrij gaf voor het eerste kwartaal van 2017: daarin steeg de omzet en daalde het nettoverlies.

Groei in alle markten

In de eerste drie maanden van het boekjaar haalde Hema een omzet van 283,4 miljoen euro, een stijging van 4,8% ten opzichte van een jaar eerder. Op vergelijkbare basis was er een omzetgroei van 2,7% en de EBITDA steeg van 15,8 miljoen euro naar 17,9 miljoen euro. Hema leed wel nog steeds een nettoverlies van 12,4 miljoen euro, maar dat was minder dan de 14,7 miljoen van een jaar eerder.

 

De grootste groei was er te vinden bij de verkoop van huishoudproducten en verzorgingsproducten: daar steeg de verkoop met 9,6%. De kledingverkoop ging met 2,3% op vooruit. Bij voeding was er dan weer een kleine daling van 0,7%, onder andere omdat Hema daar minder promotiecampagnes voerde.

 

In Nederland steeg de omzet met 3,8% naar 217,9 miljoen euro, terwijl in België en Luxemburg de omzet met 5,5% steeg naar 33,4 miljoen euro. In Frankrijk steeg de omzet met 16,3% en Duitsland maakte met een groei van 29,5% de grootste sprong voorwaarts.

 

“We hebben in 2017 een goede start gemaakt, ondanks het feit dat de eerste helft van het jaar traditioneel een zwakkere periode is voor retailers”, aldus CEO Tjeerd Jegen. “Onze online verkoop steeg significant en de omzet steeg in alle landen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top