Hema kruipt uit het dal | RetailDetail

Hema kruipt uit het dal

Hema kruipt uit het dal
Shutterstock

De Nederlandse winkelketen Hema is eindelijk een beetje uit het dal aan het kruipen. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf vrij gaf voor het eerste kwartaal van 2017: daarin steeg de omzet en daalde het nettoverlies.

Groei in alle markten

In de eerste drie maanden van het boekjaar haalde Hema een omzet van 283,4 miljoen euro, een stijging van 4,8% ten opzichte van een jaar eerder. Op vergelijkbare basis was er een omzetgroei van 2,7% en de EBITDA steeg van 15,8 miljoen euro naar 17,9 miljoen euro. Hema leed wel nog steeds een nettoverlies van 12,4 miljoen euro, maar dat was minder dan de 14,7 miljoen van een jaar eerder.

 

De grootste groei was er te vinden bij de verkoop van huishoudproducten en verzorgingsproducten: daar steeg de verkoop met 9,6%. De kledingverkoop ging met 2,3% op vooruit. Bij voeding was er dan weer een kleine daling van 0,7%, onder andere omdat Hema daar minder promotiecampagnes voerde.

 

In Nederland steeg de omzet met 3,8% naar 217,9 miljoen euro, terwijl in België en Luxemburg de omzet met 5,5% steeg naar 33,4 miljoen euro. In Frankrijk steeg de omzet met 16,3% en Duitsland maakte met een groei van 29,5% de grootste sprong voorwaarts.

 

“We hebben in 2017 een goede start gemaakt, ondanks het feit dat de eerste helft van het jaar traditioneel een zwakkere periode is voor retailers”, aldus CEO Tjeerd Jegen. “Onze online verkoop steeg significant en de omzet steeg in alle landen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.