Hema kruipt uit het dal

Hema kruipt uit het dal
Shutterstock

De Nederlandse winkelketen Hema is eindelijk een beetje uit het dal aan het kruipen. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf vrij gaf voor het eerste kwartaal van 2017: daarin steeg de omzet en daalde het nettoverlies.

Groei in alle markten

In de eerste drie maanden van het boekjaar haalde Hema een omzet van 283,4 miljoen euro, een stijging van 4,8% ten opzichte van een jaar eerder. Op vergelijkbare basis was er een omzetgroei van 2,7% en de EBITDA steeg van 15,8 miljoen euro naar 17,9 miljoen euro. Hema leed wel nog steeds een nettoverlies van 12,4 miljoen euro, maar dat was minder dan de 14,7 miljoen van een jaar eerder.

 

De grootste groei was er te vinden bij de verkoop van huishoudproducten en verzorgingsproducten: daar steeg de verkoop met 9,6%. De kledingverkoop ging met 2,3% op vooruit. Bij voeding was er dan weer een kleine daling van 0,7%, onder andere omdat Hema daar minder promotiecampagnes voerde.

 

In Nederland steeg de omzet met 3,8% naar 217,9 miljoen euro, terwijl in België en Luxemburg de omzet met 5,5% steeg naar 33,4 miljoen euro. In Frankrijk steeg de omzet met 16,3% en Duitsland maakte met een groei van 29,5% de grootste sprong voorwaarts.

 

“We hebben in 2017 een goede start gemaakt, ondanks het feit dat de eerste helft van het jaar traditioneel een zwakkere periode is voor retailers”, aldus CEO Tjeerd Jegen. “Onze online verkoop steeg significant en de omzet steeg in alle landen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Fikse winstdaling voor Geberit

17/08/2017

De Zwitserse sanitairspecialist Geberit zag zijn winst het voorbije halfjaar met bijna een vijfde dalen. Ook de omzet ging achteruit, zij het lichtjes.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Back to top