Hema maakt winst in het derde kwartaal | RetailDetail

Hema maakt eindelijk weer winst

Hema maakt eindelijk weer winst
Hema

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

“Tevreden”

De omzet van Hema groeide in het derde kwartaal met 2,3% naar 308,2 miljoen euro. Daarbij steeg de genormaliseerde EBITDA met 10,1% naar 34,4 miljoen euro. Netto werd er een mooie winst van 4,6 miljoen euro gemaakt, terwijl er een jaar geleden nog sprake was van een verlies van 1,6 miljoen euro. De omzetgroei is onder andere te danken aan een hogere vergelijkbare consumentenomzet, die met 2,2% steeg, en de opening van nieuwe winkels in het buitenland. In Nederland daalde de omzet met 0,2%, terwijl er in België en Luxemburg sprake was van een groei van 1,1%.

 

“We zijn tevreden over onze resultaten in het derde kwartaal. We hebben wederom goede voortgang geboekt met onze groeistrategie, waardoor we voor het eerst sinds 2012 in het derde kwartaal een nettowinst hebben gerapporteerd”, aldus CEO Tjeerd Jegen. 

 

Internationale groei

Voor de positieve cijfers wijst Jegen naar een aantal factoren. Zo werd in de Benelux de uitrol van de internationale formule bij kleine winkels afgerond. “Daarnaast zijn we een pilot gestart om onze internationale formule voor onze grote winkels en een nieuw foodconcept te testen. De eerste resultaten hiervan zijn positief en onze klanten zijn enthousiast.”

 

Ook internationaal doet Hema het nog steeds goed, net als online. Het doel is om verder te blijven groeien op de al gekende markten, maar ook om nieuwe landen te veroveren. “Daarom gaan we in het voorjaar van 2018 starten in Oostenrijk en openen we onze eerste twee winkels in de hoofdstad Wenen.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.