Hema maakt eindelijk weer winst

Hema maakt eindelijk weer winst
Hema

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

“Tevreden”

De omzet van Hema groeide in het derde kwartaal met 2,3% naar 308,2 miljoen euro. Daarbij steeg de genormaliseerde EBITDA met 10,1% naar 34,4 miljoen euro. Netto werd er een mooie winst van 4,6 miljoen euro gemaakt, terwijl er een jaar geleden nog sprake was van een verlies van 1,6 miljoen euro. De omzetgroei is onder andere te danken aan een hogere vergelijkbare consumentenomzet, die met 2,2% steeg, en de opening van nieuwe winkels in het buitenland. In Nederland daalde de omzet met 0,2%, terwijl er in België en Luxemburg sprake was van een groei van 1,1%.

 

“We zijn tevreden over onze resultaten in het derde kwartaal. We hebben wederom goede voortgang geboekt met onze groeistrategie, waardoor we voor het eerst sinds 2012 in het derde kwartaal een nettowinst hebben gerapporteerd”, aldus CEO Tjeerd Jegen. 

 

Internationale groei

Voor de positieve cijfers wijst Jegen naar een aantal factoren. Zo werd in de Benelux de uitrol van de internationale formule bij kleine winkels afgerond. “Daarnaast zijn we een pilot gestart om onze internationale formule voor onze grote winkels en een nieuw foodconcept te testen. De eerste resultaten hiervan zijn positief en onze klanten zijn enthousiast.”

 

Ook internationaal doet Hema het nog steeds goed, net als online. Het doel is om verder te blijven groeien op de al gekende markten, maar ook om nieuwe landen te veroveren. “Daarom gaan we in het voorjaar van 2018 starten in Oostenrijk en openen we onze eerste twee winkels in de hoofdstad Wenen.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top