Hema tekent mooie groei op (behalve in België)

Hema tekent mooie groei op (behalve in België)

De netto-omzet van de Nederlandse keten Hema is in het tweede kwartaal met 8% gestegen naar 267,3 miljoen euro, maar desondanks blijft de winst onder druk staan. De keten wist overal mooi te groeien, behalve in België en Luxemburg.

Hogere kosten en lagere marge

Gemengde gevoelens voor Hema, want al ging ook de vergelijkbare omzet met 6% de hoogte in, toch deden hogere operationele kosten en een lagere marge de EBITDA dalen van 20,7 miljoen euro naar 15,3 miljoen euro.

 

In België en Luxemburg bleef de omzet quasi stabiel op 34 miljoen euro, maar de keten hoopt wel nog dit jaar te profiteren van de ombouw van alle Belgische en Luxemburgse winkels, die in het tweede kwartaal werd afgerond. Overal elders waren er wel mooie stijgingen, zowel in Nederland (+7,9% naar 209,3 miljoen euro), in Frankrijk (+23,9% naar 15,8 miljoen euro) als in Duitsland (+13% naar 3,1 miljoen euro).

 

"We zijn tevreden met de omzetgroei die we in het tweede kwartaal van dit jaar hebben gerealiseerd. Het genormaliseerde EBITDA en het netto resultaat blijven echter onder druk staan, hoewel de jaar-op-jaar-trend een aanzienlijke verbetering heeft laten zien vanaf het eerste kwartaal", verklaarde CEO Tjeerd Jegen. "Hoewel de eerste resultaten bemoedigend zijn, is er in de rest van het boekjaar nog veel werk te doen om de resultaten structureel te verbeteren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top