Hema wil Spaans winkelconcept naar Nederland brengen

Hema wil Spaans winkelconcept naar Nederland brengen

Hema is van plan om het winkelconcept dat het gebruikt in Spanje uit te testen in Nederland. Spaanse consumenten kopen immers meer dan Nederlandse. In een eerste fase zal het concept getest worden in zes winkels.

Ruimere winkels

Een belangrijk aspect aan het Spaanse concept, dat ook in Frankrijk wordt gebruikt, is dat de halfhoge stellingen die zo typisch zijn voor de Nederlandse winkels verdwenen zijn en werden vervangen door lage uitstaltafels. Langs de andere kant wordt er wel meer gebruik gemaakt van de wanden, om zo op een kleinere oppervlakte op een overzichtelijke manier veel producten uit te stallen. Door de ruimere indeling zal er wel gesnoeid moeten worden in het assortiment.

 

“Klanten moeten in een oogopslag kunnen zien welke producten we aanbieden”, zegt CEO Tjeerd Jegen aan Het Financieele Dagblad. “Waar iets ligt is in Nederland de meest gestelde vraag.” Daarnaast zijn de winkels in het nieuwe concept ingericht in 'werelden', zoals wonen, koken, baby & kind en beauty & verzorging. Binnen die werelden worden producten samen gezet volgens bepaalde momenten in het leven van de klant.

 

“Niets onbezonnen”

Jegen wil het concept naar Nederland brengen, omdat de klanten van Hema in het buitenland gemiddeld meer uitgeven per bezoek dan die in Nederland. Bovendien is Hema in het buitenland minder een winkel waar klanten naar toe gaan voor een specifieke aankoop, maar een keten waar ze zich willen laten inspireren en verrassen. “In Nederland staat de thee niet bij de koppen en schotels, maar door dat wel te doen verleid je mensen die alleen voor thee naar de winkel komen om ook iets aan te schaffen dat daarbij past.”

 

Dit jaar zal het nieuwe concept nog in zes winkels worden uitgetest. "We willen niets onbezonnen doen en een nieuw concept niet zomaar uitrollen”, zegt Jegen. “Onze klanten zijn gewend dat de sokken bij de sokken liggen en de onderbroeken bij de onderbroeken, of ze nu voor kinderen of volwassenen zijn. Dat kan je misschien niet zomaar omgooien, omdat mensen nu eenmaal aan die inrichting gewend zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top