Hema wil Spaans winkelconcept naar Nederland brengen

Hema wil Spaans winkelconcept naar Nederland brengen

Hema is van plan om het winkelconcept dat het gebruikt in Spanje uit te testen in Nederland. Spaanse consumenten kopen immers meer dan Nederlandse. In een eerste fase zal het concept getest worden in zes winkels.

Ruimere winkels

Een belangrijk aspect aan het Spaanse concept, dat ook in Frankrijk wordt gebruikt, is dat de halfhoge stellingen die zo typisch zijn voor de Nederlandse winkels verdwenen zijn en werden vervangen door lage uitstaltafels. Langs de andere kant wordt er wel meer gebruik gemaakt van de wanden, om zo op een kleinere oppervlakte op een overzichtelijke manier veel producten uit te stallen. Door de ruimere indeling zal er wel gesnoeid moeten worden in het assortiment.

 

“Klanten moeten in een oogopslag kunnen zien welke producten we aanbieden”, zegt CEO Tjeerd Jegen aan Het Financieele Dagblad. “Waar iets ligt is in Nederland de meest gestelde vraag.” Daarnaast zijn de winkels in het nieuwe concept ingericht in 'werelden', zoals wonen, koken, baby & kind en beauty & verzorging. Binnen die werelden worden producten samen gezet volgens bepaalde momenten in het leven van de klant.

 

“Niets onbezonnen”

Jegen wil het concept naar Nederland brengen, omdat de klanten van Hema in het buitenland gemiddeld meer uitgeven per bezoek dan die in Nederland. Bovendien is Hema in het buitenland minder een winkel waar klanten naar toe gaan voor een specifieke aankoop, maar een keten waar ze zich willen laten inspireren en verrassen. “In Nederland staat de thee niet bij de koppen en schotels, maar door dat wel te doen verleid je mensen die alleen voor thee naar de winkel komen om ook iets aan te schaffen dat daarbij past.”

 

Dit jaar zal het nieuwe concept nog in zes winkels worden uitgetest. "We willen niets onbezonnen doen en een nieuw concept niet zomaar uitrollen”, zegt Jegen. “Onze klanten zijn gewend dat de sokken bij de sokken liggen en de onderbroeken bij de onderbroeken, of ze nu voor kinderen of volwassenen zijn. Dat kan je misschien niet zomaar omgooien, omdat mensen nu eenmaal aan die inrichting gewend zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top