Hema wil Spaans winkelconcept naar Nederland brengen

Hema wil Spaans winkelconcept naar Nederland brengen

Hema is van plan om het winkelconcept dat het gebruikt in Spanje uit te testen in Nederland. Spaanse consumenten kopen immers meer dan Nederlandse. In een eerste fase zal het concept getest worden in zes winkels.

Ruimere winkels

Een belangrijk aspect aan het Spaanse concept, dat ook in Frankrijk wordt gebruikt, is dat de halfhoge stellingen die zo typisch zijn voor de Nederlandse winkels verdwenen zijn en werden vervangen door lage uitstaltafels. Langs de andere kant wordt er wel meer gebruik gemaakt van de wanden, om zo op een kleinere oppervlakte op een overzichtelijke manier veel producten uit te stallen. Door de ruimere indeling zal er wel gesnoeid moeten worden in het assortiment.

 

“Klanten moeten in een oogopslag kunnen zien welke producten we aanbieden”, zegt CEO Tjeerd Jegen aan Het Financieele Dagblad. “Waar iets ligt is in Nederland de meest gestelde vraag.” Daarnaast zijn de winkels in het nieuwe concept ingericht in 'werelden', zoals wonen, koken, baby & kind en beauty & verzorging. Binnen die werelden worden producten samen gezet volgens bepaalde momenten in het leven van de klant.

 

“Niets onbezonnen”

Jegen wil het concept naar Nederland brengen, omdat de klanten van Hema in het buitenland gemiddeld meer uitgeven per bezoek dan die in Nederland. Bovendien is Hema in het buitenland minder een winkel waar klanten naar toe gaan voor een specifieke aankoop, maar een keten waar ze zich willen laten inspireren en verrassen. “In Nederland staat de thee niet bij de koppen en schotels, maar door dat wel te doen verleid je mensen die alleen voor thee naar de winkel komen om ook iets aan te schaffen dat daarbij past.”

 

Dit jaar zal het nieuwe concept nog in zes winkels worden uitgetest. "We willen niets onbezonnen doen en een nieuw concept niet zomaar uitrollen”, zegt Jegen. “Onze klanten zijn gewend dat de sokken bij de sokken liggen en de onderbroeken bij de onderbroeken, of ze nu voor kinderen of volwassenen zijn. Dat kan je misschien niet zomaar omgooien, omdat mensen nu eenmaal aan die inrichting gewend zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top