Henkel, Duitsland, bedrijfsresultaten

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Groei overstijgt de jaarverwachting

Henkel gaat ook in het derde kwartaal verder op zijn elan: de autonome omzet (zonder overnames en wisselkoerseffecten) groeide met 3% naar 4,981 miljard euro. Voor de eerste keer in de geschiedenis van het concern realiseerde Henkel een omzet van meer dan 15 miljard euro tijdens de drie eerste kwartalen van het jaar: een stijging met liefst 9,3%. De groei is onder meer te danken aan de succesvolle overnames van Darex Packaging Technologies, de Sonderhoff Group en Nattura Laboratorios, waarmee Henkel zijn portfolio dit jaar verder versterkte.

 

De gecorrigeerde return on sales (EBIT) bereikte een nieuwe recordhoogte van 18,0% en kwam uit op 897 miljoen euro, terwijl er in de eerste drie kwartalen samen een operationele winst van 2,66 miljard werd gemaakt (+10,5%). De nettowinst van januari tot september steeg met 7,4% naar 1,79 miljard euro, ondanks een kleine winstdaling (-2%) in het derde kwartaal.

 

Ondanks de toenemende impact van valutaschommelingen wereldwijd bevestigt de Duitse multinational zijn omzetverwachting voor 2017. “We verwachten nog steeds een organische omzetgroei van 2 à 4% op groepsniveau en een stijging van onze gecorrigeerde EBIT-marge tot boven 17,0%. Voor de winst per preferent aandeel stellen we onze verwachting zelfs bij tot een stijging van rond de 9%,” zo is te horen bij Hans Van Bylen, de Belgische topman van Henkel.

 

Het bedrijf voorspelt dat de moeilijke omstandigheden op de consumentenmarkt nog wel even zullen aanhouden, maar dat kan het geloof in de toekomst alvast niet drukken. “We zijn sterk geëngageerd om onze succesvolle ontwikkeling verder te zetten en onze strategische prioriteiten te implementeren,” aldus Van Bylen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.