Henkel, Duitsland, bedrijfsresultaten

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Groei overstijgt de jaarverwachting

Henkel gaat ook in het derde kwartaal verder op zijn elan: de autonome omzet (zonder overnames en wisselkoerseffecten) groeide met 3% naar 4,981 miljard euro. Voor de eerste keer in de geschiedenis van het concern realiseerde Henkel een omzet van meer dan 15 miljard euro tijdens de drie eerste kwartalen van het jaar: een stijging met liefst 9,3%. De groei is onder meer te danken aan de succesvolle overnames van Darex Packaging Technologies, de Sonderhoff Group en Nattura Laboratorios, waarmee Henkel zijn portfolio dit jaar verder versterkte.

 

De gecorrigeerde return on sales (EBIT) bereikte een nieuwe recordhoogte van 18,0% en kwam uit op 897 miljoen euro, terwijl er in de eerste drie kwartalen samen een operationele winst van 2,66 miljard werd gemaakt (+10,5%). De nettowinst van januari tot september steeg met 7,4% naar 1,79 miljard euro, ondanks een kleine winstdaling (-2%) in het derde kwartaal.

 

Ondanks de toenemende impact van valutaschommelingen wereldwijd bevestigt de Duitse multinational zijn omzetverwachting voor 2017. “We verwachten nog steeds een organische omzetgroei van 2 à 4% op groepsniveau en een stijging van onze gecorrigeerde EBIT-marge tot boven 17,0%. Voor de winst per preferent aandeel stellen we onze verwachting zelfs bij tot een stijging van rond de 9%,” zo is te horen bij Hans Van Bylen, de Belgische topman van Henkel.

 

Het bedrijf voorspelt dat de moeilijke omstandigheden op de consumentenmarkt nog wel even zullen aanhouden, maar dat kan het geloof in de toekomst alvast niet drukken. “We zijn sterk geëngageerd om onze succesvolle ontwikkeling verder te zetten en onze strategische prioriteiten te implementeren,” aldus Van Bylen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.