Henkel verwacht weinig problemen met maatregelen president Trump | RetailDetail

Henkel verwacht weinig problemen met maatregelen president Trump

Henkel verwacht weinig problemen met maatregelen president Trump

Hans Van Bylen, de Belgische CEO van het Duitse Henkel, verwacht dat het bedrijf weinig last zal ondervinden van de protectionistische maatregelen die de Amerikaanse president Donald Trump wil uitvaardigen.

Azië belangrijke groeimarkt

In een interview met het Duitse Handelsblatt zegt hij dat de productie van het bedrijf voornamelijk lokaal gebeurt, dankzij het vijftigtal locaties en circa 8.000 werknemers in de Verenigde Staten. Van Bylen gelooft wel dat protectionistische maatregelen hun gevolgen zullen hebben voor de wereldhandel, omdat vrije handel de basis is voor alle groei. Henkel is momenteel wel bezig met het consolideren van zijn hoofdkantoor in de Verenigde Staten, dat binnenkort verhuist naar New York. Toch verwacht Van Bylen niet dat ze daarom sancties moeten vrezen van president Trump.

 

Naast de Verenigde Staten is ook Azië bijzonder belangrijk voor Henkel: daar heeft het meer dan 8.000 werknemers, verspreid over honderd locaties. Van Bylen ziet dan ook nog steeds een enorm potentieel in de regio, met name in China, ondanks de vertraagde groei. In Azië verkoopt het wel voornamelijk aan industriële klanten en minder consumentenproducten.

 

Henkel wil ook sterk inzetten op online verkoop: tegen 2020 wil het vier miljard euro omzet halen uit de online verkoop, dubbel zo veel als nu. In China is het bedrijf bijvoorbeeld heel succesvol met de verkoop van haarverzorgingsproducten via Alibaba.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.