Hermès teert nog op sterk eerste kwartaal | RetailDetail

Hermès teert nog op sterk eerste kwartaal

Hermès teert nog op sterk eerste kwartaal

De Franse producent van luxegoederen Hermès heeft een sterk eerste halfjaar van 2014 achter de rug. De verkoop kwam uit op 1,907 miljard euro. Dat is 8% meer dan in dezelfde periode van 2013. Zonder wisselkoersverliezen zou de toename zelfs 12% hebben bedragen.

Stijging vooral in eerste trimester

De stijging werd vooral opgetekend in het eerste kwartaal. Toen bedroeg de toename in lokale munt nog 14,7%. Al werden de cijfers gedopeerd door een nakende btw-verhoging in Japan, waardoor de lokale consumenten er hun bestellingen vervroegden en de omzet er in de eerste drie maanden lokaal 21,7% hoger joegen.

 

Toch was de vooruitgang breed gedragen. Alle regio’s droegen bij tot het hogere verkoopcijfer. In Azië buiten Japan steeg het verkoopcijfer zelfs 17%. In Japan bedroeg de toename na twee trimesters 11%. Na de sterke stijging in het eerste kwartaal daalden de verkopen in het tweede trimester er met 6,3%. De Amerika’s waren goed voor een stijging met 13%. En in Europa stegen de verkopen, ondanks de crisis in een aantal landen, nog altijd met 7%.

 

Alleen uurwerken doen niet mee

Opgesplitst naar productcategorie deden vooral de prêt-à-porter en accessoires het goed met een toename van de omzet met 16%. Lederwaren volgden met een stijging van meer dan 13%. Parfums, die in het eerste kwartaal nog zwak scoorden, pikten uiteindelijk over het hele halfjaar 8% op door de introductie van de nieuwe vrouwenlijn Jour d’Hermès.

 

Alleen de horlogetak volgde de algemene trend niet. Hij keek aan tegen een daling van iets minder dan 7%, vooral door een moeilijke verkoop in China. Bovendien verslechtert de situatie. In het eerste trimester was er nog sprake van een stagnatie, in het tweede kwartaal was er een terugval met 15%. Chinezen met een luxueus uurwerk worden er scheef bekeken nu de anti-corruptiecampagnes er worden opgevoerd.

 

Financiële resultaten gaf Hermès nog niet. Die worden pas op 29 augustus bekendgemaakt. Wel gaf het bedrijf mee dat de operationele marges licht lager zullen zijn dan de marges van 33,1% over het eerste semester van 2013 en in lijn met de marges over heel 2013, die op 32,4% uitkwamen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.