Hermès teert nog op sterk eerste kwartaal

Hermès teert nog op sterk eerste kwartaal

De Franse producent van luxegoederen Hermès heeft een sterk eerste halfjaar van 2014 achter de rug. De verkoop kwam uit op 1,907 miljard euro. Dat is 8% meer dan in dezelfde periode van 2013. Zonder wisselkoersverliezen zou de toename zelfs 12% hebben bedragen.

Stijging vooral in eerste trimester

De stijging werd vooral opgetekend in het eerste kwartaal. Toen bedroeg de toename in lokale munt nog 14,7%. Al werden de cijfers gedopeerd door een nakende btw-verhoging in Japan, waardoor de lokale consumenten er hun bestellingen vervroegden en de omzet er in de eerste drie maanden lokaal 21,7% hoger joegen.

 

Toch was de vooruitgang breed gedragen. Alle regio’s droegen bij tot het hogere verkoopcijfer. In Azië buiten Japan steeg het verkoopcijfer zelfs 17%. In Japan bedroeg de toename na twee trimesters 11%. Na de sterke stijging in het eerste kwartaal daalden de verkopen in het tweede trimester er met 6,3%. De Amerika’s waren goed voor een stijging met 13%. En in Europa stegen de verkopen, ondanks de crisis in een aantal landen, nog altijd met 7%.

 

Alleen uurwerken doen niet mee

Opgesplitst naar productcategorie deden vooral de prêt-à-porter en accessoires het goed met een toename van de omzet met 16%. Lederwaren volgden met een stijging van meer dan 13%. Parfums, die in het eerste kwartaal nog zwak scoorden, pikten uiteindelijk over het hele halfjaar 8% op door de introductie van de nieuwe vrouwenlijn Jour d’Hermès.

 

Alleen de horlogetak volgde de algemene trend niet. Hij keek aan tegen een daling van iets minder dan 7%, vooral door een moeilijke verkoop in China. Bovendien verslechtert de situatie. In het eerste trimester was er nog sprake van een stagnatie, in het tweede kwartaal was er een terugval met 15%. Chinezen met een luxueus uurwerk worden er scheef bekeken nu de anti-corruptiecampagnes er worden opgevoerd.

 

Financiële resultaten gaf Hermès nog niet. Die worden pas op 29 augustus bekendgemaakt. Wel gaf het bedrijf mee dat de operationele marges licht lager zullen zijn dan de marges van 33,1% over het eerste semester van 2013 en in lijn met de marges over heel 2013, die op 32,4% uitkwamen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Back to top