Hermès teert nog op sterk eerste kwartaal

Hermès teert nog op sterk eerste kwartaal

De Franse producent van luxegoederen Hermès heeft een sterk eerste halfjaar van 2014 achter de rug. De verkoop kwam uit op 1,907 miljard euro. Dat is 8% meer dan in dezelfde periode van 2013. Zonder wisselkoersverliezen zou de toename zelfs 12% hebben bedragen.

Stijging vooral in eerste trimester

De stijging werd vooral opgetekend in het eerste kwartaal. Toen bedroeg de toename in lokale munt nog 14,7%. Al werden de cijfers gedopeerd door een nakende btw-verhoging in Japan, waardoor de lokale consumenten er hun bestellingen vervroegden en de omzet er in de eerste drie maanden lokaal 21,7% hoger joegen.

 

Toch was de vooruitgang breed gedragen. Alle regio’s droegen bij tot het hogere verkoopcijfer. In Azië buiten Japan steeg het verkoopcijfer zelfs 17%. In Japan bedroeg de toename na twee trimesters 11%. Na de sterke stijging in het eerste kwartaal daalden de verkopen in het tweede trimester er met 6,3%. De Amerika’s waren goed voor een stijging met 13%. En in Europa stegen de verkopen, ondanks de crisis in een aantal landen, nog altijd met 7%.

 

Alleen uurwerken doen niet mee

Opgesplitst naar productcategorie deden vooral de prêt-à-porter en accessoires het goed met een toename van de omzet met 16%. Lederwaren volgden met een stijging van meer dan 13%. Parfums, die in het eerste kwartaal nog zwak scoorden, pikten uiteindelijk over het hele halfjaar 8% op door de introductie van de nieuwe vrouwenlijn Jour d’Hermès.

 

Alleen de horlogetak volgde de algemene trend niet. Hij keek aan tegen een daling van iets minder dan 7%, vooral door een moeilijke verkoop in China. Bovendien verslechtert de situatie. In het eerste trimester was er nog sprake van een stagnatie, in het tweede kwartaal was er een terugval met 15%. Chinezen met een luxueus uurwerk worden er scheef bekeken nu de anti-corruptiecampagnes er worden opgevoerd.

 

Financiële resultaten gaf Hermès nog niet. Die worden pas op 29 augustus bekendgemaakt. Wel gaf het bedrijf mee dat de operationele marges licht lager zullen zijn dan de marges van 33,1% over het eerste semester van 2013 en in lijn met de marges over heel 2013, die op 32,4% uitkwamen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top