Hermès teert nog op sterk eerste kwartaal | RetailDetail

Hermès teert nog op sterk eerste kwartaal

Hermès teert nog op sterk eerste kwartaal

De Franse producent van luxegoederen Hermès heeft een sterk eerste halfjaar van 2014 achter de rug. De verkoop kwam uit op 1,907 miljard euro. Dat is 8% meer dan in dezelfde periode van 2013. Zonder wisselkoersverliezen zou de toename zelfs 12% hebben bedragen.

Stijging vooral in eerste trimester

De stijging werd vooral opgetekend in het eerste kwartaal. Toen bedroeg de toename in lokale munt nog 14,7%. Al werden de cijfers gedopeerd door een nakende btw-verhoging in Japan, waardoor de lokale consumenten er hun bestellingen vervroegden en de omzet er in de eerste drie maanden lokaal 21,7% hoger joegen.

 

Toch was de vooruitgang breed gedragen. Alle regio’s droegen bij tot het hogere verkoopcijfer. In Azië buiten Japan steeg het verkoopcijfer zelfs 17%. In Japan bedroeg de toename na twee trimesters 11%. Na de sterke stijging in het eerste kwartaal daalden de verkopen in het tweede trimester er met 6,3%. De Amerika’s waren goed voor een stijging met 13%. En in Europa stegen de verkopen, ondanks de crisis in een aantal landen, nog altijd met 7%.

 

Alleen uurwerken doen niet mee

Opgesplitst naar productcategorie deden vooral de prêt-à-porter en accessoires het goed met een toename van de omzet met 16%. Lederwaren volgden met een stijging van meer dan 13%. Parfums, die in het eerste kwartaal nog zwak scoorden, pikten uiteindelijk over het hele halfjaar 8% op door de introductie van de nieuwe vrouwenlijn Jour d’Hermès.

 

Alleen de horlogetak volgde de algemene trend niet. Hij keek aan tegen een daling van iets minder dan 7%, vooral door een moeilijke verkoop in China. Bovendien verslechtert de situatie. In het eerste trimester was er nog sprake van een stagnatie, in het tweede kwartaal was er een terugval met 15%. Chinezen met een luxueus uurwerk worden er scheef bekeken nu de anti-corruptiecampagnes er worden opgevoerd.

 

Financiële resultaten gaf Hermès nog niet. Die worden pas op 29 augustus bekendgemaakt. Wel gaf het bedrijf mee dat de operationele marges licht lager zullen zijn dan de marges van 33,1% over het eerste semester van 2013 en in lijn met de marges over heel 2013, die op 32,4% uitkwamen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met zowel consumenten als inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met twaalf winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Back to top