Het einde van de retailmedewerker | RetailDetail

Het einde van de retailmedewerker

Het einde van de retailmedewerker
Shutterstock.com

Voor het eerst kunnen we met zekerheid stellen dat de toekomst van werk echt bepaald wordt door futuristische evenementen. Mensen zullen net zo veelzijdig moeten worden als AI-technologieën en blockchain-applicaties. Ben je klaar?

 

Mensen integreren met robots

We zullen steeds complexere robotica meemaken: niet alleen in de productie (zoals de Sewbot die het werk doet van meer dan tien werknemers), maar ook in de winkels (als geautomatiseerde kassa's, gastheren en bevoorradingstools). De medewerker van de toekomst moet in staat zijn om te communiceren met al deze nieuwe technologieën, wat gemakkelijk zou zijn voor jongeren die in dit tijdperk zijn geboren. Naarmate deze opwindende toekomst nadert, zal het reguliere personeelsbestand opnieuw moeten worden opgeleid, getraind en aangepast aan deze nieuwe technologieën. Het zullen niet de robots zijn die met ons, mensen, gaan integreren, maar andersom.

 

Denk maar aan de gevolgen op wereldschaal als iets zo triviaal als een volledig geautomatiseerde sewbot zou worden geïntroduceerd. Deze robotmedewerker zou sneller en nauwkeuriger werken dan mensen en kan tussen verschillende ontwerpen schakelen met een simpele druk op de knop. Dit alles zou een daling betekenen van de kosten voor menselijk kapitaal (productie) en een toename van technische investeringen. Er is nood aan ingenieurs voor onderhoud en hoog opgeleide profielen zoals PLC-programmeurs. Dit kan een verschuiving van de productie betekenen naar het Europese vasteland. Productiefaciliteiten zullen later worden geïntegreerd in magazijnen (ook geautomatiseerd) waar miljoenen producten kunnen worden opgeslagen, gevolgd en geleverd met behulp van blockchain-technologie.

 

Nood aan energie

Hetzelfde geldt voor winkelketens die brillen en gehoorapparaten verkopen. Recente ontwikkelingen in biotech hebben het mogelijk gemaakt om deze functies daadwerkelijk te herstellen wanneer ze beschadigd zijn, door kleine moleculen in te brengen die geprogrammeerd zijn om beschadigde cellen te repareren.

 

Landen als Marokko hebben een open blik op deze ontwikkelingen en ze begrijpen dat het geld in de toekomst niet zal komen van het produceren van kleding voor grote modemerken. In plaats daarvan kijken ze vooruit en maken ze grote investeringen in enorme zonneparken om energie uit de zon te oogsten. Dat is slim, als je begrijpt dat onze behoefte aan energie de komende jaren meer dan verdubbelt. Technologieën als blockchain en robotica vereisen inderdaad veel van geavanceerd computergebruik, dat enorme hoeveelheden energie nodig heeft. Dit is een van die momenten in de geschiedenis waarin we grote stappen zien in futuristische technologieën zonder dat een oorlog ons daartoe dwingt.

 

Hoe zit het met ons, mensen?

De meeste banen die we vandaag kennen, zijn over enkele decennia verdwenen. We zullen terugkijken naar onze eigen banen (als we dankzij biotech-innovaties ouder worden dan 100 jaar) zoals we vandaag naar de telegraaf kijken. Of zelfs naar de smid. Maar deze keer zullen dingen intrusiever zijn, omdat technologieën zoals AI en blockchain in staat zijn om bibliothecarissen, reisagenten, bankiers, taxichauffeurs te laten uitsterven.

 

Het lijkt erop dat de toekomst gerobotiseerd, geautomatiseerd, gedigitaliseerd en opgenomen is in één grote hyperledger die nooit liegt en al onze transacties regelt.

 

Dus wat nu?

Kijkend naar de detailhandel is het niet allemaal slecht nieuws, als we bereid zijn om te accepteren dat retailers minder werknemers nodig hebben, die met bijna onbeperkte flexibiliteit kunnen worden ingezet en die vertrouwd zijn met al deze nieuwe technologieën. En bovenal een dienst leveren aan mensen die op zoek zijn naar een doel en betekenis in een digitaliserende wereld.

 

Vaak hoor ik mensen zeggen dat verandering maar langzaam komt als we het hebben over de toekomst van werk. Maar is dat zo? Ik geloof dat deze mensen wakker moeten worden en moeten begrijpen dat de toekomst van werk niet langer betekent dat je 'vanuit je huis kunt werken' ... Hoe ouderwets! Wees mee, mensen! We staan ​​op het punt om Mars te koloniseren en asteroïden te ontginnen voor hun goud en diamanten. Robots worden zo levensecht dat ze explosief groeien in militaire toepassingen en de seksindustrie. Over het koloniseren van Mars gesproken, ooit afgevraagd waarom particuliere bedrijven racen om daar als eerste te komen? Omdat iedereen weet dat er over 50 jaar simpelweg teveel mensen op deze kleine planeet zullen zijn. Deze technologieën zullen ons dwingen om op zoek te gaan naar andere plaatsen die we thuis kunnen noemen.

 

Retailscholen

De toekomst van werk zal gaan over interactie met AI-robotmedewerkers of interactie met klanten via blockchain-applicaties die slimme contracten uitvoeren. Eén persoon is ook niet langer gekoppeld aan één bedrijf of één baan. Als we het als mensen willen maken in een gerobotiseerde wereld, kunnen we er beter voor zorgen dat we net zo veelzijdig worden als deze technologieën. Eén ding dat we nog voor onszelf hebben, is onze geschiedenis, terugkijkend op waar we vandaan komen. Nostalgie en een diepere band met het merk van een retailer en zijn verhaal is goud waard! Als het ooit een goed moment was om retailspecifieke scholen te hebben, dan is de tijd nu rijp!

 

Om de noodzakelijke vaardigheden aan te leren is tijd nodig en een medewerker moet meerdere rollen kunnen uitvoeren. We moeten ook leren hoe flexibiliteit een positieve zaak kan zijn, door in te zetten op technologie die ons kan helpen beslissen wanneer we welke taken willen uitvoeren. Werkgevers staan voor de uitdaging olm al deze zaken te implementeren, wat enorme investeringen in softwaretools met zich meebrengt.

 

Laten we hopen dat Skynet het uiteindelijk niet overneemt : -)

 

Peter Van Ostaeyen

Business Consultant SD Worx & Blockchain Ondernemer

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.