Hogere prijzen zorgen voor groei bij Unilever

Hogere prijzen zorgen voor groei bij Unilever

In het derde kwartaal van zijn boekjaar is de omzet van Unilever voornamelijk gegroeid dankzij hogere prijzen voor zijn producten. Het verkochte volume ging er echter licht op achteruit.

Meer ijsjes verkocht dankzij goed weer

De totale omzet voor het derde kwartaal kwam bij Unilever uit op 13,4 miljard euro, een groei van 3,2% ten opzichte van een jaar eerder. Die groei kwam er volledig dankzij hogere prijzen: die lagen 3,6% hoger dan een jaar eerder, terwijl het verkochte volume net 0,4% daalde.

 

De grootste groei kwam er in het segment Refreshment, de enige afdeling van Unilever waar ook het verkochte volume steeg. Die volumegroei van 1,3% was grotendeels te danken aan het goede weer in Europa, waardoor merken als Magnum en Ben & Jerry’s vlot verkocht werden.

 

Bij Personal Care, Foods en Home Care daalde het verkochte volume, maar die daling werd overal tenietgedaan door hogere prijzen. Die hogere prijzen zorgen wel al voor wat wrevel bij enkele supermarktketens: zo heeft Unilever een dispuut met het Britse Tesco, dat weigert om een hogere prijs te betalen voor een aantal producten, waardoor die nu niet meer in de winkels te vinden zijn. Unilever verwacht dat het voor het volledige boekjaar 2016 nog steeds sterker zal groeien dan de concurrentie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top