Hogere prijzen zorgen voor groei bij Unilever | RetailDetail

Hogere prijzen zorgen voor groei bij Unilever

Hogere prijzen zorgen voor groei bij Unilever

In het derde kwartaal van zijn boekjaar is de omzet van Unilever voornamelijk gegroeid dankzij hogere prijzen voor zijn producten. Het verkochte volume ging er echter licht op achteruit.

Meer ijsjes verkocht dankzij goed weer

De totale omzet voor het derde kwartaal kwam bij Unilever uit op 13,4 miljard euro, een groei van 3,2% ten opzichte van een jaar eerder. Die groei kwam er volledig dankzij hogere prijzen: die lagen 3,6% hoger dan een jaar eerder, terwijl het verkochte volume net 0,4% daalde.

 

De grootste groei kwam er in het segment Refreshment, de enige afdeling van Unilever waar ook het verkochte volume steeg. Die volumegroei van 1,3% was grotendeels te danken aan het goede weer in Europa, waardoor merken als Magnum en Ben & Jerry’s vlot verkocht werden.

 

Bij Personal Care, Foods en Home Care daalde het verkochte volume, maar die daling werd overal tenietgedaan door hogere prijzen. Die hogere prijzen zorgen wel al voor wat wrevel bij enkele supermarktketens: zo heeft Unilever een dispuut met het Britse Tesco, dat weigert om een hogere prijs te betalen voor een aantal producten, waardoor die nu niet meer in de winkels te vinden zijn. Unilever verwacht dat het voor het volledige boekjaar 2016 nog steeds sterker zal groeien dan de concurrentie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.