Homeparty’s maken verschil met persoonlijk advies

Homeparty’s maken verschil met persoonlijk advies
Shutterstock.com

De directe verkoop is nog steeds erg populair in België, zo blijkt uit cijfers van Comeos. Vooral het persoonlijk advies wordt zeer op prijs gesteld.

 

Meer dan Tupperware

Vorig jaar telde handelsfederatie Comeos 227.000 homeparty’s in België, ofwel 621 per dag. Zo’n avond genereert gemiddeld 437 euro omzet, dat is 126 euro per deelnemer.

 

Het kanaal voor directe verkopen gaat dan ook veel verder dan de bekende Tupperware-avonden: er worden allerlei goederen aan de man gebracht, met als belangrijkste categorieën drank en voeding (38,4%), huisraad (24,8%), accessoires en kleding (16,1%). Cosmetica en onderhoudsproducten halen elk een aandeel van ongeveer 5%.

 

Onlineverkoop geen bedreiging

Volgens Elke Jansen van NOMO-beddengoed is de opkomst van e-commerce niet direct een bedreiging voor de directe verkoop, wel integendeel: "Hoeveel miskopen gebeuren er niet, als je online bestelt? De stof blijkt toch niet zo zacht als gedacht, de kleur valt tegen, je donsdeken glijdt er langs onder uit..."

 

"Wij vragen naar slaapgewoonten, wij weten dat je aan een mens die rap zweet geen flanel moet meegeven, enzovoort. Die kennis wordt geapprecieerd en verschilt van de 'trek uw plan'-mentaliteit van online verkoop", aldus nog de organisatrice van homeparty's.

 

Ook Ine Van Deursen, die cosmetica van Jafra verkoopt, beklemtoont het belang van persoonlijk advies: "Jezelf maquilleren, dat leer je niet op school. Advies blijft welkom voor veel vrouwen."