Hudson’s Bay heeft nieuwe CEO | RetailDetail

Hudson’s Bay heeft nieuwe CEO

Hudson’s Bay heeft nieuwe CEO
Shutterstock

De Canadese Hudson’s Bay Company heeft met Helena Foulkes een nieuwe CEO gevonden. Zij volgt Jerry Stoch op, die eerder moest opstappen bij het moederbedrijf van onder andere Saks OFF 5th en Galeria Inno.

 

“Gewaagde strategische keuzes”

Helena Foulkes komt over van de Amerikaanse apothekersketen CVS, waar ze ‘head of retail’ was. Daar was ze de voorbije jaren onder andere verantwoordelijk voor de verwijdering van tabak uit de winkels en het uitbouwen van de webshop. Voor ze aan de slag ging bij CVS werkte ze ook nog voor Goldman Sachs en Tiffany & Co. “Ze heeft in het verleden gewaagde strategische keuzes gemaakt, die in hun kern altijd de klant eerst plaatsen en een enorme impact hebben op het succes van het bedrijf”, zegt Richard Baker, interim-CEO bij Hudson’s Bay, aan Fortune.

 

Foulkes krijgt bij het Canadese bedrijf nu de zware taak om de verschillende ketens terug op het juiste spoor te brengen. Het voorbije kwartaal daalde de vergelijkbare omzet immers met 3,2%. Enkel de keten Saks Fifth Avenue wist een kleine groei te behalen.

 

Europa

Daarnaast moet ze rekening houden met een investeerder die het bedrijf al langer onder druk zet om de Europese tak van de hand te doen. Hudson’s Bay heeft het voorbije jaar nochtans net sterk geïnvesteerd in Nederland en is het moederbedrijf van Galeria Kaufhof in Duitsland en Galeria Inno in België.

 

Het is die Europese tak die de doodsteek bleek voor Jerry Storch, de voorganger van Foulkes. Hij trad op 1 november van vorig jaar af bij de Canadese groep, nadat zijn positie steeds meer onder druk kwam te staan door zwakke prestaties van het bedrijf in Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.