Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal
Shutterstock

In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Orkanen

De totale omzet van Hudson’s Bay kwam in het derde kwartaal uit op 3,16 miljard Canadese dollar (2,1 miljard euro): een daling van 4,2% ten opzichte van 2016, toen er 3,3 miljard dollar werd opgehaald. Op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetdaling van 3,2%.

 

Hudson’s Bay wees voor de slechte vergelijkbare omzet naar de naweeën van orkanen in Texas, Florida en Puerto Rico, en daarnaast kreeg het ook gewoon minder klanten over de vloer en voerde het meer promoties.

 

Marge opdrijven

Ook de winstcijfers kregen opnieuw een ferme tik: in 2017 steeg het nettoverlies zo van 125 miljoen dollar naar 243 miljoen dollar (160 miljoen euro). Het is ondertussen al het zevende kwartaal op rij dat er sprake is van verliescijfers. Op de Canadese beurs kreeg het aandeel na de bekendmaking van de cijfers een klap van maar liefst 16%.

 

Het bedrijf hoopt in de toekomst de marges op te drijven door minder producten in stock te houden, waardoor het ook minder vaak kortingen moet geven om overtollige inventaris van de hand te doen. In de komende jaren zal het tevens meer investeren worden in de online verkoop, die in het derde kwartaal met slechts 2,1% groeide. Er zullen daarnaast fikse besparingen worden doorgevoerd, waarvan de effecten vooral volgend jaar zichtbaar worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top