Hudson’s Bay maakt fors verlies in derde kwartaal | RetailDetail

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal
Shutterstock

In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Orkanen

De totale omzet van Hudson’s Bay kwam in het derde kwartaal uit op 3,16 miljard Canadese dollar (2,1 miljard euro): een daling van 4,2% ten opzichte van 2016, toen er 3,3 miljard dollar werd opgehaald. Op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetdaling van 3,2%.

 

Hudson’s Bay wees voor de slechte vergelijkbare omzet naar de naweeën van orkanen in Texas, Florida en Puerto Rico, en daarnaast kreeg het ook gewoon minder klanten over de vloer en voerde het meer promoties.

 

Marge opdrijven

Ook de winstcijfers kregen opnieuw een ferme tik: in 2017 steeg het nettoverlies zo van 125 miljoen dollar naar 243 miljoen dollar (160 miljoen euro). Het is ondertussen al het zevende kwartaal op rij dat er sprake is van verliescijfers. Op de Canadese beurs kreeg het aandeel na de bekendmaking van de cijfers een klap van maar liefst 16%.

 

Het bedrijf hoopt in de toekomst de marges op te drijven door minder producten in stock te houden, waardoor het ook minder vaak kortingen moet geven om overtollige inventaris van de hand te doen. In de komende jaren zal het tevens meer investeren worden in de online verkoop, die in het derde kwartaal met slechts 2,1% groeide. Er zullen daarnaast fikse besparingen worden doorgevoerd, waarvan de effecten vooral volgend jaar zichtbaar worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.