Impact handelsoorlog nog niet zichtbaar in winkelrekken | RetailDetail

Impact handelsoorlog nog niet zichtbaar in winkelrekken

Impact handelsoorlog nog niet zichtbaar in winkelrekken
Shutterstock.com

De gevolgen van de handelsoorlog tussen Europa en de Verenigde Staten blijven voorlopig nog beperkt voor retailers en consumenten, maar de vrees voor een escalatie is reëel.

 

Alternatieven

Europese heffingen gingen afgelopen vrijdag in op onder andere schoenen, rijst, maïs, sinaasappelsap, veenbessensap, whisky, pindakaas, make-up, tabak, katoen (dus ook jeansbroeken van Levi’s) en motorfietsen. Motoren van Harley-Davidson zouden daardoor zo’n kleine 2.000 euro duurder worden, maar om de importtarieven te omzeilen wil het bedrijf een deel van de productie buiten de VS verhuizen. Een fles Jack Daniel’s of Jim Beam zal in de Europese Unie wellicht zo’n 10% duurder worden. Volgens waarnemers zouden voedingsproducten het snelst in prijs kunnen stijgen, omdat de marges kleiner zijn en de voorraden beperkt.

 

Het is echter niet duidelijk of alle invoerders en retailers de hogere tarieven zullen doorrekenen aan de consument. Ze kunnen ook op zoek gaan naar alternatieven, zoals maïs uit Oekraïne, rijst uit China of sinaasappelsap uit Brazilië. De heffingen gelden niet voor Amerikaanse merken die buiten de Verenigde Staten produceren. Bovendien is het aandeel van producten ‘made in the US’ op de Europese markt erg gering: volgens econoom Paul De Grauwe gaat het om amper 1% van de totale handel tussen Europa en de VS. Een verdere escalatie van de handelsoorlog zou wel meer schade kunnen veroorzaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.