Inditex in top-5 van bedrijven die meeste beurswaarde creëren

Inditex in top-5 van bedrijven die meeste beurswaarde creëren

Crisis of niet, er zijn nog wel degelijk bedrijven die hun aandeelhouders flink verwennen.De Boston Consulting Group becijferde hoe 1.616 bedrijven het tussen 2008 en 2012 deden op de beurs, en zagen bij de retailers vooral Inditex flink aan beurswaarde winnen.

"Inditex, de Rolls van de beurs"

In het topsegment van de bedrijven, multinationals met een beurskapitalisatie van meer dan 50 miljard dollar, staan uiteraard eeuwige rivalen Samsung en Apple naast retailers als Inditex, Amazon.com, Home Depot en Walmart de Mexico (dat los van het moederconcern noteert op de beurs).

 

Vooral Inditex zet een opvallende prestatie neer (+22,9%): het modeconcern boven Zara, Massimo Dutti & Co is het eerste Zuid-Europese bedrijf dat de top haalt. "Inditex is in een periode van enkele jaren de 'Rolls' van de beurs geworden", zegt Pierre-Yves Gauthier, beursanalist bij AlphaValue. "Het bedrijf is vandaag bijna even veel waard als LVHM, hoewel ze zich radicaal anders positioneren."

 

Europa hinkt achterop

In de algemene top-10, ongeacht de grootte van het bedrijf, staat niet één Europese naam meer. "We zijn de Europese bedrijven kwijt sinds 2009", zegt Jérôme Hervé van Boston Consulting Group. "De oorzaak: de kwakkelende binnenlandse vraag, de vlucht van internationale beleggers als gevolg van de schuldencrisis en het gebrek aan kapitaal om te innoveren."

 

Die globale top-10 wordt dan ook gedomineerd door bedrijven uit groeilanden, en met name uit Azië. Regionaal bekeken tekent Afrika voor de grootste groeispurt (+13,4% beurswaarde in vier jaar tijd), gevolgd door Zuid-Amerika (+12,9%) en Oost-Europa (+8,3%). Ter vergelijking: de rest van Europa moet tevreden zijn met een groei van +2,5%.

 

Dat de crisis wel degelijk een serieuze impact heeft gehad, mag blijken uit het gemiddelde beursrendement van de 1.616 bestudeerde bedrijven. De zogeheten 'total shareholder return' (koerswinst + dividenden) bedroeg de voorbije vijf jaar amper +4% per jaar. Ter vergelijking: over de periode 2003-2007, net vóór het uitbreken van de crisis, ging het nog om +17%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top