Inditex in top-5 van bedrijven die meeste beurswaarde creëren | RetailDetail

Inditex in top-5 van bedrijven die meeste beurswaarde creëren

Inditex in top-5 van bedrijven die meeste beurswaarde creëren

Crisis of niet, er zijn nog wel degelijk bedrijven die hun aandeelhouders flink verwennen.De Boston Consulting Group becijferde hoe 1.616 bedrijven het tussen 2008 en 2012 deden op de beurs, en zagen bij de retailers vooral Inditex flink aan beurswaarde winnen.

"Inditex, de Rolls van de beurs"

In het topsegment van de bedrijven, multinationals met een beurskapitalisatie van meer dan 50 miljard dollar, staan uiteraard eeuwige rivalen Samsung en Apple naast retailers als Inditex, Amazon.com, Home Depot en Walmart de Mexico (dat los van het moederconcern noteert op de beurs).

 

Vooral Inditex zet een opvallende prestatie neer (+22,9%): het modeconcern boven Zara, Massimo Dutti & Co is het eerste Zuid-Europese bedrijf dat de top haalt. "Inditex is in een periode van enkele jaren de 'Rolls' van de beurs geworden", zegt Pierre-Yves Gauthier, beursanalist bij AlphaValue. "Het bedrijf is vandaag bijna even veel waard als LVHM, hoewel ze zich radicaal anders positioneren."

 

Europa hinkt achterop

In de algemene top-10, ongeacht de grootte van het bedrijf, staat niet één Europese naam meer. "We zijn de Europese bedrijven kwijt sinds 2009", zegt Jérôme Hervé van Boston Consulting Group. "De oorzaak: de kwakkelende binnenlandse vraag, de vlucht van internationale beleggers als gevolg van de schuldencrisis en het gebrek aan kapitaal om te innoveren."

 

Die globale top-10 wordt dan ook gedomineerd door bedrijven uit groeilanden, en met name uit Azië. Regionaal bekeken tekent Afrika voor de grootste groeispurt (+13,4% beurswaarde in vier jaar tijd), gevolgd door Zuid-Amerika (+12,9%) en Oost-Europa (+8,3%). Ter vergelijking: de rest van Europa moet tevreden zijn met een groei van +2,5%.

 

Dat de crisis wel degelijk een serieuze impact heeft gehad, mag blijken uit het gemiddelde beursrendement van de 1.616 bestudeerde bedrijven. De zogeheten 'total shareholder return' (koerswinst + dividenden) bedroeg de voorbije vijf jaar amper +4% per jaar. Ter vergelijking: over de periode 2003-2007, net vóór het uitbreken van de crisis, ging het nog om +17%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?