Inditex in top-5 van bedrijven die meeste beurswaarde creëren

Inditex in top-5 van bedrijven die meeste beurswaarde creëren

Crisis of niet, er zijn nog wel degelijk bedrijven die hun aandeelhouders flink verwennen.De Boston Consulting Group becijferde hoe 1.616 bedrijven het tussen 2008 en 2012 deden op de beurs, en zagen bij de retailers vooral Inditex flink aan beurswaarde winnen.

"Inditex, de Rolls van de beurs"

In het topsegment van de bedrijven, multinationals met een beurskapitalisatie van meer dan 50 miljard dollar, staan uiteraard eeuwige rivalen Samsung en Apple naast retailers als Inditex, Amazon.com, Home Depot en Walmart de Mexico (dat los van het moederconcern noteert op de beurs).

 

Vooral Inditex zet een opvallende prestatie neer (+22,9%): het modeconcern boven Zara, Massimo Dutti & Co is het eerste Zuid-Europese bedrijf dat de top haalt. "Inditex is in een periode van enkele jaren de 'Rolls' van de beurs geworden", zegt Pierre-Yves Gauthier, beursanalist bij AlphaValue. "Het bedrijf is vandaag bijna even veel waard als LVHM, hoewel ze zich radicaal anders positioneren."

 

Europa hinkt achterop

In de algemene top-10, ongeacht de grootte van het bedrijf, staat niet één Europese naam meer. "We zijn de Europese bedrijven kwijt sinds 2009", zegt Jérôme Hervé van Boston Consulting Group. "De oorzaak: de kwakkelende binnenlandse vraag, de vlucht van internationale beleggers als gevolg van de schuldencrisis en het gebrek aan kapitaal om te innoveren."

 

Die globale top-10 wordt dan ook gedomineerd door bedrijven uit groeilanden, en met name uit Azië. Regionaal bekeken tekent Afrika voor de grootste groeispurt (+13,4% beurswaarde in vier jaar tijd), gevolgd door Zuid-Amerika (+12,9%) en Oost-Europa (+8,3%). Ter vergelijking: de rest van Europa moet tevreden zijn met een groei van +2,5%.

 

Dat de crisis wel degelijk een serieuze impact heeft gehad, mag blijken uit het gemiddelde beursrendement van de 1.616 bestudeerde bedrijven. De zogeheten 'total shareholder return' (koerswinst + dividenden) bedroeg de voorbije vijf jaar amper +4% per jaar. Ter vergelijking: over de periode 2003-2007, net vóór het uitbreken van de crisis, ging het nog om +17%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top